Start van hoofdcontent
nl

Quinten ging viral met petitie voor knoflooksaus van Deen: 'Iedereen denkt dat je stinkt'

14 september 2022, 16.00 uur · Aangepast 14 september 2022, 16.20 uur · Door Maurice Blaauw

Het is een jaar geleden dat de Deen zijn eerste winkels sloot, nadat het bedrijf was verkocht aan drie andere supermarktketens. Maar wat is er na een jaar nog over van de herinneringen aan dit West-Friese bedrijf? Leeft het gevoel van de Deen nog voort? NH Nieuws kijkt komende week elke dag terug naar de verdwenen supermarkt. Verslaggever Maurice Blaauw spreekt vandaag met Quinten Warner uit Purmerend die met een petitie ervoor heeft gezorgd dat de knoflooksaus van Deen werd overgenomen door de andere supermarkten.

NH Nieuws

De petitie van Quinten kwam groot in het nieuws. Volgens de 25-jarige Purmerender is geen andere knoflooksaus zo lekker als die van de Deen. De saus is volgens hem: "Niet zuur, niet te zoet. Het heeft een bepaalde smaak die heel lekker is bij bijvoorbeeld shoarma. Maar ik eet het ook bij pizzabroodjes, pizza Margherita en bij van die vette dingen", aldus Quinten.

In de tijd voor de petitie gingen bij Quinten drie flessen per week erdoorheen. "Inmiddels eet ik een stuk gezonder en doe ik bijna drie weken met zo’n fles." Maar hij is nog wel een grote liefhebber van saus. 

Tijdens de petitie is er veel op Quinten afgekomen. "Veel mensen die ik van vroeger kende, stuurde mij berichtjes en ik ben ook wel eens op straat aangesproken." Hij heeft even kort van de roem mogen proeven. "Al werd ik er soms ook wel een beetje achterdochtig van. Als iemand dan naar mij keek, dacht ik dat ze dat deden vanwege de knoflooksaus", zegt Quinten.

De drie nieuwe flessen - Maurice blaauw

Hij heeft wel genoten van de vele aandacht die hij kreeg. "Het enige nadeel aan bekend worden met knoflooksaus is wel dat iedereen gelijk aanneemt dat je uit je bek stinkt", lacht Quinten. Met zijn vrienden heeft hij veel lol gehad over zijn knoflooksaus-roem. "Ze zeggen dat ik nu al mijn piekmoment in mijn leven heb gehad", aldus Quinten.

Nadat de Albert Heijn de saus ook in de schappen had staan, hebben de vrienden van Quinten hem blind laten proeven. "Ik kon tijdens deze test aangeven welke van de Deen was en welke van de Albert Heijn, maar misschien hielden mijn vrienden mij wel voor de gek", lacht Quinten. Die wel aangeeft dat die van de Albert Heijn iets zoeter is, maar dat de saus nog wel steeds zijn favoriet is. Die van de DekaMarkt en Vomar heeft hij nog niet geproefd. "Deze winkels zijn te ver van mijn huis", aldus Quinten.

"De Albert Heijn bij mij in de buurt heeft een half jaar lang, een heel schap vol gehad met de knoflooksaus", vertelt Quinten. Op het schap werd vermeld dat het om de vertrouwde Deen-knoflooksaus ging. "Ik vond dat wel leuk, alleen na een half jaar was de hype denk ik over en hebben ze het weggehaald", vertelt hij verder. 

Een broodje shoarma met knoflooksaus - Maurice blaauw

Alle drie de supermarktketens zijn na de petitie van Quinten overstag gegaan en hebben de knoflooksaus van de Deen overgenomen. Op vragen van NH Nieuws/WEEFF over hoe de saus nu verkoopt, willen de winkels geen exacte cijfers geven. Wel meldt de Albert Heijn dat de saus nog steeds populair is en weet de DekaMarkt te melden dat het product omarmd is door héél veel van hun klanten. "In Purmerend en Blokker wordt de saus het meest verkocht", aldus een woordvoerder van de winkel. Dit zijn ook twee oude Deen-winkels.

Spekkoper

Epos Specerijen, de fabrikant die voor de Deen de knoflooksaus produceerde, laat weten dat zij erg blij zijn geweest met de actie van Quinten. "Wij hebben hem opgezocht en bedankt. Het viel op dat Quinten erg dun is voor een groot sausgebruiker dat hij is, hij zal wel een goede spijsvertering hebben", lacht de meneer van de Epos.

Als extra dank heeft Epos Quinten nog een jaar lang elke week flessen knoflooksaus gestuurd. "Het was fantastische reclame voor ons en het was extra leuk, omdat iemand het doet omdat hij ons product echt zo lekker vindt", aldus Epos. Na een jaar gratis saus heeft Quinten nog steeds geen buikje. "Ik sport ongeveer 15 uur per week, dus ik kan wel wat saus eten", lacht Quinten.

Inmiddels levert de fabriek aan de Albert Heijn, DekaMarkt en Vomar. Hiermee heeft deze toeleverancier van de Deen een onverwachte extra groei gerealiseerd dit jaar. "Ja, de knoflooksaus loopt erg goed, het is één van ons best verkopende producten", ziet Epos.

Albert Heijn

De saus wordt door de Albert Heijn nog niet door het hele land verkocht. "Dit is uiteindelijk wel de bedoeling", meldt Epos. Zij hopen op deze manier nog meer te groeien.

Ook valt op dat de voedingswaarde van de fles van de Albert Heijn niet hetzelfde is als die van de DekaMarkt en Vomar. Dit komt doordat elke inkoper bij Epos zijn eigen saus krijgt die de fabriek dan produceert, hierdoor heeft de Albert Heijn een iets andere saus dan de DekaMarkt en Vomar.