Een kleine tweehonderd mensen herdachten gisteren in de Weeshuistuin in Hoorn Keti Koti. Het tweede gedeelte van de middag was een viering, die bij deze derde editie voor het eerst plaatsvond op het Kerkplein. “Keti Koti betekent natuurlijk ‘gebroken ketenen’ het heeft te maken met de afschaffing van de slavernij.” noemt één van de organisatoren Marisella de Cuba. “Hoorn heeft dit gewoon nodig.”
Bekijk foto's van Kimm Schutte onderaan dit artikel, tekst gaat verder onder de video
Tijdens de herdenking in de Weeshuistuin spraken onder andere Sylvana Simons, mediamaker en voormalig politicus, en wethouder Dennis Boutkan. “Hoorn heeft sterk geprofiteerd van de handel in tot slaaf gemaakten,” zegt wethouder Boutkan. “En dat mogen we niet vergeten.” voegt hij eraan toe.
Sylvana Simons
Simons woonde tussen haar 10e en 15e jaar zelf in Hoorn: “En juist daarom, omdat ik Hoorn zo in mijn hart heb zitten, wil ik eerlijk tegen jullie spreken.” Ook Simons benadrukt dat de geschiedenis van Hoorn gekoppeld is aan de geschiedenis van Keti Koti. “Wie de mooie gevels ziet moet ook durven vragen: ‘Wie betaalde eigenlijk de prijs voor al die schoonheid?’” Een groot deel van haar toespraak in de Weeshuistuin is een pleidooi om het standbeeld van JP Coen niet langer in de openbare ruimte te laten staan. “Hoorn kent 174 nationaliteit. Al die mensen hebben recht op een openbare ruimte waar zij zich veilig en gelijkwaardig voelen.”
Met voorop de drum- en brassband van Ritmo Entertainment, verplaatst een groot deel van het gezelschap zich na de herdenking naar het Kerkplein. Daar volgt een programma van muzikanten en theatermakers. “Voor mij persoonlijk is de viering de komende generatie kracht toespreken en positiviteit en kennis meegeven,” noemt Christian Nana, één van de organisatoren van Keti Koti Hoorn.
Toekomst
De organisatie ziet Keti Koti ook de komende jaren terugkomen in Hoorn. “Als je het over het slavernijverleden wil hebben, schiet iedereen in een kramp.” noemt De Cuba. Juist tijdens de herdenking en het feest van Keti Koti kan je makkelijker in gesprek raken, weet De Cuba: “Dat je elkaar tegenkomt en samen viert en samen herdenkt; dan wordt het morgen makkelijker om verder te gaan. Hoorn heeft dit gewoon nodig.”