De grote ontknoping voor de zaalvoetballers uit Spanbroek kreeg een behoorlijke anticlimax; ze wonnen een protest bij de tuchtcommissie van de KNVB, maar de wedstrijd om promotie of degradatie die daarop moest volgen, hoefde niet meer gespeeld te worden. VVS'46 mag volgend seizoen in de Topklasse uitkomen door het terugtrekken van een andere club uit de Topklasse.
Het is een merkwaardige afsluiting van de juridische strijd die de Spanbroekers vorige maand aangingen tegen Hattrick Haarlem bij de KNVB. Eind mei speelden de Spanbroekers in Haarlem de halve finale om een plek in de finale. "Tijdens de wedstrijd kwamen wij er al snel achter dat zij een niet-speelgerechtigde speler hadden opgesteld. Hij staat ingeschreven bij het tweede team van HV Hoorn en speelde onder een andere naam", aldus voorzitter Ruud Loos.
De bezoekers uit West-Friesland verloren die wedstrijd met 5-3, waarop ze besloten naar de KNVB te stappen om protest aan te tekenen. Bij de KNVB werden de Spanbroekers al in het gelijk gesteld maar de Haarlemmers gingen in beroep. De tweede uitspraak volgde op donderdag 18 juni wederom in het voordeel van VVS'46. "Dat Hattrick in eerste instantie in beroep ging, vonden wij al onbegrijpelijk. Maar uiteindelijk zijn wij opnieuw in het gelijk gesteld en werd Haarlem gediskwalificeerd", zegt Loos.
Twee plekjes in de Topklasse
De uitspraak van de tuchtcommissie van de KNVB betekende voor VVS'46 weer kans op een plek in de Topklasse. Maar die beslissende wedstrijd bleek niet meer nodig. "Wij zagen op Facebook dat Zeemacht (uit Den Helder, red) zich had teruggetrokken," herinnert voorzitter Loos zich. Dezelfde dag dat de uitslag van het beroep naar buiten kwam, werd bekend dat die finale van de play-offs tussen FC Zaanstad en VVS'46 dus niet meer gespeeld hoefde te worden omdat er twee plekken vrijkwamen in de Topklasse.
De club uit Spanbroek had nog wel goede hoop voor die wedstrijd: "Het vertrouwen in een goede afloop was bij ons best groot, omdat we eerder van hen hadden gewonnen. Toch is het jammer dat deze wedstrijd niet gespeeld werd", aldus de voorzitter.
Succesvol seizoen voor VVS'46
De promotie van de zaalvoetballers past in een bizar seizoen dat de club beleeft. Op het veld promoveerde de club naar de tweede klasse, het vrouwenteam werd overtuigend kampioen ook in de tweede klasse, het zaalvoetbalteam van de jongens onder 17 bereikte de finale van de KNVB Youth Futsal Cup in Rotterdam en het eerste herenzaalvoetbalteam won de Districtsbeker in de categorie 'Topklasse tot en met eerste klasse.' "Het is echt fantastisch wat er dit seizoen gebeurde." zegt een blije voorzitter.
Volgend seizoen
"Het is een seizoen dat we niet snel zullen vergeten." Loos kijkt desgevraagd al even vooruit naar volgend seizoen: "Alles en iedereen zal eerst even bijkomen van dit intensieve, maar ook fantastische seizoen. Daarna maken we er volgend jaar weer een mooi seizoen van. Uiteindelijk gaat het om de gezelligheid en het spelletje. In essentie willen wij mensen verbinden en aan het sporten krijgen."