Herdenken en vieren, dat is waar Keti Koti om draait. Het einde van de slavernij in Suriname en de Caribische delen van het Koninkrijk der Nederlanden in 1873 wordt gevierd en herdacht. In Hoorn is de herdenking op 27 juni in de Weeshuistuin bij het Hotel Maria Kapel, waarna de viering op het Kerkplein is.
Dat er behoefte is aan de dag is ieder jaar steeds meer duidelijk voor de organisatie. "Na de eerste keer vroegen mensen me of er misschien nog een editie zou komen, nu vragen mensen niet eens meer of er een volgende komt. Maar willen ze weten op welke datum het is", vertelt Marisella de Cuba. De groei in interesse en bezoekers vraagt ook om een nieuwe manier van programmeren. Om ruimte te bieden aan de bezoekers en de acts is het evenement uitgebreid naar twee locaties. De herdenking is in de Weeshuistuin bij Hotel Maria Kapel, de viering op het Kerkplein.
Uitgebreid programma
Om 14.00 uur begint de herdenking in de Weeshuistuin. Monique de Meza brengt een plengoffer. Dit is een ritueel om tot slaaf gemaakte voorouders te herdenken en te eren. Na het plengoffer geeft voormalig BIJ1-partijleider Sylvana Simons een toespraak. De herdenking wordt afgesloten door een brassband die iedereen meeneemt naar het Kerkplein, waar Christian Nana en Joanna de viering openen.
Op het Kerkplein is een uitgebreid programma met theater, muziek, dans en spoken word. "We willen Keti Koti ook bij de jongeren laten leven. Daarom hebben we een gevarieerd programma gemaakt, waar we aansluiting vinden met de jongeren", vertelt Christian Nana. Onderdeel van de programmering is de zangeres Zulu Green uit Amsterdam. Eerder dit jaar was ze nog te zien bij het televisieprogramma The Voice Of Holland.
Op de website van de organisatie is het hele programma terug te lezen.
Vlag halfstok
De officiële datum voor Keti Koti is op 1 juli. De dag waarop de slavernij werd afgeschaft in 1863. En op die datum in 1873 daadwerkelijk de tot slaaf gemaakte vrij waren. Op deze dag is ook de nationale herdenking in het Oosterpark in Amsterdam. Dit jaar gaat de gemeente Hoorn voor het eerst de vlag op 30 juni halfstok hangen voor de herdenking, en op 1 juli de vlag hijsen voor de viering. Dit naar aanleiding van vragen van de Hoornse SP Fractie over de vlag op Keti Koti.