Start van hoofdcontent
nl

Johan en zijn gezin zonder koffers op vakantie na storing Schiphol: "Kerstcadeaus zitten erin"

21 december 2025, 14.43 uur · Aangepast 15.41 uur · Door Anouk Jongeneel

Geen koffers, geen kleding én vooral: geen kerstcadeaus. Assendelfter Johan Titsing en zijn gezin zijn gedupeerd door de grote bagagestoring op Schiphol van vrijdag, waardoor zeker 20.000 koffers nog op de luchthaven staan. Het Noord-Hollandse gezin vloog naar Manchester, maar noodgedwongen zonder bagage. Hoe het opgelost wordt en of de kerstcadeaus nog op tijd komen, is nog maar de vraag.

Duizenden koffers wachten op nazending op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Niels van Steijn

Johan, zijn vrouw en twee kinderen vlogen vrijdag van Schiphol naar Manchester, maar door de storing in Vertrekhal 2 bleven hun koffers, en zo'n 20.000 andere koffers, achter op de luchthaven. 

"KLM heeft nog steeds geen idee waar de koffer is", zegt Johan twee dagen na aankomst in Engeland. "De tracking zegt dat ze ergens op Schiphol zijn, maar er verandert niets." 

Het gezin hoopt dat de koffers snel terugkomen. "Het grootste probleem zijn de kerstcadeaus in de koffers. Al het andere is vervangbaar en te koop", laat Johan weten. In Manchester hebben ze voor een paar honderd pond aan nieuwe kleding gekocht. Hij hoopt dat hij via KLM een claim in kan dienen bij Schiphol, voor de gemaakte kosten. 

Tekst gaat verder onder de foto

Foto: Johan Titsing

Johan weet nog niet waar hij aan toe is en is er al met al best veel tijd aan kwijt. Bij elkaar kost het zoeken van contact met de klantenservice en het kopen van nieuwe kleding hen ongeveer een dag. 

Ondanks alles hebben ze ook een leuke vakantie en staat de zoon van Johan vrolijk met zijn nieuwe trui op de foto. "Dit is een Schipholprobleem. Niemand kan er wat aan doen."

Eerste kerstdag vliegt het gezin terug, dus of de koffers op tijd komen, wordt nog krap. KLM en Schiphol en andere luchtvaartmaatschappijen verwachten nog enkele dagen bezig te zijn met het nasturen van de koffers. "Ik heb zo het vermoeden dat ik de koffer kan ophalen in lost and found tweede kerstdag."

Dag en nacht

Een woordvoerder van KLM laat weten dat de luchtvaartmaatschappij het heel vervelend vindt voor haar klanten. "We werken dag en nacht om de bagage zo snel mogelijk weer bij onze passagiers te krijgen." 

Als de gegevens van de klanten wiens koffer nog op Schiphol staat bekend zijn bij KLM, krijgen ze bericht van de luchtvaartmaatschappij. "Passagiers kunnen ook via MyTrip of de website informatie vinden over hun verloren bagage en daarvan melding doen. De passagier kan aangeven waar de bagage moet worden bezorgd", laat de woordvoerder weten.