Start van hoofdcontent
nl

Schiphol mag van kabinet twee jaar door zonder natuurvergunning

19 december 2025, 14.00 uur · Aangepast 17.49 uur · Door NH

Schiphol mag de komende twee jaar door blijven draaien zonder natuurvergunning. Dat heeft de ministerraad vrijdag besloten. Sinds juni leefde de luchthaven in onzekerheid, omdat de vergunning was ingetrokken. Zonder het papiertje dreigde het functioneren van het vliegveld in gevaar te komen.

Foto: Marcel Antonisse

De rechtbank in Den Haag vernietigde de natuurvergunning van de luchthaven afgelopen zomer, omdat deze niet zorgvuldig was voorbereid en gemotiveerd. Daarmee werden een groep milieuclubs die de rechtszaak tegen de luchthaven had aangespannen in het gelijk gesteld.

Demissionair staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur, BBB) geeft Schiphol nu een zogeheten gedoogvergunning. Daardoor kan er twee jaar gewerkt worden aan een herstelvergunning of een nieuwe vergunning, zei hij na de kabinetsvergadering vrijdag. "Ik haal Schiphol uit de illegaliteit." De luchthaven is volgens hem van "vitaal belang voor ons".

Dit schreef NH eerder over de natuurvergunning van Schiphol.

Daarmee komt er voor Schiphol voorlopig een einde aan een periode met veel onzekerheid. Doordat de vergunning was ingetrokken was vliegen op de luchthaven in feite illegaal, en kon er formeel ook niet verder worden gebouwd aan de nieuwe A-pier.

Milieuorganisaties dienden dan ook handhavingsverzoeken in om de bouw van die pier stil te leggen. "Ze mogen blij zijn dat we niet verzoeken om heel Schiphol stil te leggen", zei Johan Vollenbroek van Mobilisation for the Environment toen.

Opnieuw naar stikstofrechten kijken

Er zou zelfs de kans zijn geweest dat de Polderbaan (tijdelijk) gesloten had moeten worden. Als er geen nieuwe natuurvergunning zou worden uitgegeven had Schiphol terug moeten keren naar de situatie van voor 2003, toen die baan er nog niet lag. Dat zou veel extra vliegoverlast gaan veroorzaken rondom de overige banen.

Zo ver komt het in ieder geval de komende twee jaar dus niet. Schiphol heeft nu de tijd om aan alle voorwaarden van de vergunning te voldoen. Het belangrijkste van die voorwaarden is het verantwoorden van de stikstofrechten die Schiphol bezit, en of die op de juiste manier worden ingezet.

Wat is een natuurvergunning?

De natuurvergunning van Schiphol is een officiële toestemming die de luchthaven nodig heeft om te mogen vliegen zonder de natuur onnodig te belasten. Zo’n vergunning is verplicht omdat Schiphol met zijn vluchten stikstof uitstoot en geluid veroorzaakt, wat schadelijk kan zijn voor kwetsbare natuurgebieden (Natura 2000) rondom de luchthaven.

In de vergunning staat hoeveel vliegbewegingen Schiphol mag uitvoeren en welke maatregelen het moet nemen om de schade aan de natuur te beperken, bijvoorbeeld door stikstofrechten van boeren op te kopen of stillere vliegtuigen en schonere grondactiviteiten te gebruiken.

Zonder zo’n vergunning is het vliegverkeer juridisch gezien niet toegestaan. De gedoogvergunning die de staatssecretaris nu verleent is daar een uitzondering op.