Start van hoofdcontent
nl

Waarom rijden er buschauffeurs zonder busrijbewijs op Schiphol?

8 december 2025, 18.06 uur · Aangepast 49 minuten geleden · Door Thijs-Jan van Aalst

Vakbond FNV maakt zich zorgen over buschauffeurs op Schiphol, meldt het AD maandagochtend. Tientallen bussen rijden elke dag passagiers op Schiphol heen en weer van de parkeerplaats naar de terminal, en soms ook van de gate naar het vliegtuig. Maar niet elke chauffeur heeft ook daadwerkelijk een busrijbewijs. Hoe zit dat?

Een e-bus voor passagiersvervoer op Schiphol - Foto: Amsterdam Airport Schiphol

Op Schiphol werken bijna tweehonderd chauffeurs, die zich ontfermen over de passagiers op de luchthaven. Hun werkterrein is op te splitsen in twee delen: landside en airside. Het eerste deel is de openbare weg, bijvoorbeeld van de parkeerplaatsen naar de terminal, terwijl het tweede het terrein achter de terminal bestrijkt, waar zich de vliegtuigen, tankwagens en bijvoorbeeld bagagekarren bevinden.

De chauffeurs aan beide kanten van de terminal moesten jarenlang in het bezit zijn van rijbewijs D om een bus te mogen besturen. Het AD meldt maandag dat die eis de laatste jaren is losgelaten. De krant baseert zich daarbij onder andere op een drietal anonieme chauffeurs, die zich zorgen zeggen te maken over de veiligheid. 

"Op 'airside' gelden andere eisen dan buiten het luchthaventerrein"

Woordvoering Schiphol

Schiphol legt uit dat er niet zomaar mensen met een standaard autorijbewijs in een bus worden gezet. De chauffeurs krijgen een speciale opleiding en rijden alleen aan de airside-kant van de luchthaven. "Omdat dit geen openbare weg is en de maximumsnelheid 30 kilometer per uur bedraagt, gelden andere eisen dan buiten het luchthaventerrein."

Schiphol heeft sinds 2010 al een groep medewerkers die, bij bijvoorbeeld op piekdagen of met rondleidingen kunnen bijspringen als chauffeur. Ook zij hebben een speciaal opleidingstraject doorlopen.

De opleiding die nieuwe chauffeurs zonder busrijbewijs nu krijgen is opgezet door Arriva, die het vervoer op Schiphol sinds 2020 verzorgt. "In de praktijk betekent dit dat nieuwe chauffeurs voor airside eerst een aantal dagen les krijgen van een externe rijschool voor voertuigbehendigheid en wanneer zij hun voor airside ontwikkelde rijvaardigheidstoets met goed gevolg hebben afgelegd." Daarna worden ze ook nog acht dagen door Arriva zelf getraind.

Vakbond bezorgd over veiligheid

Ondanks het opleidingstraject maakt vakbond FNV Luchtvaart zich zorgen over de keuze chauffeurs zonder formeel busrijbewijs in te zetten, vertelt campagneleider Jaap de Bie. "Het lijkt ons juist moeilijker om een bus op airside te besturen dan op de openbare weg, met al die verschillende wagens en karretjes die er op Schiphol rondrijden."

De Bie zet vraagtekens bij de beweegredenen achter het besluit om de eisen te versoepelen. "Het kan niet zo zijn dat de veiligheidsstandaarden onder druk komen te staan door bijvoorbeeld onderbezetting. Zorg er liever voor dat de vacatures aantrekkelijker worden door de arbeidsomstandigheden en salarissen te verbeteren."

Het voor Schiphol verantwoordelijke ministerie van Infrastructuur & Waterstaat zegt tegen het AD dat het niet door Schiphol is geïnformeerd dat kantoorpersoneel wordt ingezet en dat de eis voor het rijbewijs D is losgelaten. Ze benadrukken wel dat de wegen binnen het beveiligde gebied van Schiphol niet tot de openbare weg horen.

Een andere oplossing komt naar voren in onderstaande video van NH: een bus zonder chauffeur, nu alleen nog voor werknemers:

Schiphol test zelfrijdende bussen voor werknemers - NH Nieuws

Reactie Schiphol

Op Schiphol staat veiligheid altijd voorop. Het vervoer op airside vindt plaats binnen het besloten en streng beveiligde gebied van de luchthaven, waar specifieke regels gelden die zijn afgestemd op deze omgeving. Alle chauffeurs die op airside rijden, voldoen aan deze regels en hebben een uitgebreide opleiding afgerond. Omdat dit geen openbare weg is en de maximumsnelheid 30 km/u bedraagt, gelden andere eisen dan buiten het luchthaventerrein. 


Al sinds 2010 zetten we, naast externe chauffeurs, een kleine pool van eigen medewerkers in voor het rijden met bussen. Zij zijn vakbekwaam en volgen daarvoor een uitgebreide opleiding en rijtraining binnen het luchthaventerrein; hiervoor is ook een specifieke bus gereserveerd die we inzetten voor instructie en oefenritten. Het blijft bij deze beperkte pool en er is geen intentie om dit uit te breiden. Deze inzet is primair bedoeld voor rondleidingen en draagt ook bij aan het opvangen van pieken bij passagiersvervoer aan airside tijdens het hoogseizoen. Op de drukste momenten kunnen onze collega's bijspringen, zodat de operatie zonder vertragingen kan blijven draaien. 


Deze werkwijze voldoet aan de geldende Schipholregels, we monitoren deze continu en borgen zorgvuldig en veilig vervoer. Luchtvaartmaatschappijen zijn hiervan op de hoogte. Busvervoer wordt bij ongeveer 20 procent van de vluchten ingezet.