Start van hoofdcontent
nl

Retourmisbruik nekt webshops: outfit na kerst teruggestuurd

6 december 2025, 11.30 uur · Aangepast 6 december 2025, 16.18 uur · Door Nina Vermeulen

Een glitterjurk kopen voor kerstavond, het kaartje eraan laten hangen en na de feestdagen gewoon weer terugsturen naar de winkel. Dat klinkt een beetje asociaal en ondenkbaar, maar Valerie Gumster ziet het veel voorbij komen. "Na de kerst denken ze: shit, ik krijg een rekening van afterpayment, dat ga ik niet betalen. Ik stuur het retour", zegt de Amstelveense eigenaresse van een kledingwebshop.

Retourmisbruik nekt webshops - NH Nieuws

Gumster is eigenaresse van de webshop Closet van Val. Het kopen, dragen en weer terugsturen van items heeft de term wardrobing. En dat is bij ondernemers zoals Gumster zeker niet onbekend.

"Het komt te vaak voor. Met hygiëneproducten heb ik vaak nog wel een punt, maar met andere producten is het lastig te bewijzen dat het al is gedragen."

Niet zo simpel

Gumster merkt dat de verkoop van haar kleding in de laatste twee weken van het jaar toeneemt en dat de betaalwijze verandert in methodes waarbij je achteraf kan betalen. "Dan zou je denken: dan haal je dat eraf. Maar zo simpel is dat niet. Wettelijk gezien moet je in Nederland minimaal één achteraf betaalmethode aanbieden op je site. Anders had ik het er al lang afgehaald, geloof me."

Tekst loopt door onder de foto.

Valerie over invloed van wardrobing op haar webshop - Foto: NH Media

Verlegging van kosten

De afgelopen jaren steeg de omzet en verkoop in de webshop van Gumster flink. Toch merkt ze dat de retouren hun tol beginnen te eisen. "Er komt een bepaalde verlegging in de kosten van het bedrijf. Meer naar de retouren. Dat is geen fijne ontwikkeling."

"De kosten worden echt te hoog. We moeten zelf echt veel meer gaan doen binnen het bedrijf om het weer recht te trekken, in de hoop dat wij 2026 gaan overleven." 

"Mensen gaan heel makkelijk met spullen om"

Valerie Gumster

Eerst zocht Gumster het probleem vooral bij zichzelf, totdat ze met andere webshopeigenaren binnen Nederland sprak. Die herkennen zich in haar problemen. "Mensen hebben een bepaald soort recht en daar weten ze van. Hierdoor gaan ze heel makkelijk met spullen om."

"Het is ontzettend zonde voor de mensen die heel hard werken om hun gezin te onderhouden. Daar mogen consumenten best wel eens wat meer over nadenken."

'Koop bewust'

Toch nog een outfit kopen voor de feestdagen? Valerie geeft een laatste advies: "Koop bewust en denk over dingen na. Kijk wat je wil dragen en of je het geld er al voor hebt. Liever niet met achteraf betalen. En als je twijfelt tussen maten of je hebt informatie nodig, zoek contact met een webshop. Die helpen je vaak graag."

Tekst loopt door onder de foto.

Dozen met retourkleding - Foto: NH Media

Reactie Politie

Uit navraag bij het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting van de politie blijkt dat het dragen of kapot terugsturen van kleding geen strafbaar feit is. Volgens de politie gaat het om 'een geschil tussen twee partijen", waar de politie weinig mee kan.

"Het is natuurlijk uiterst bedenkelijk wat er gebeurt", zegt Gijs van der Linden, teamleider van het Landelijke Meldpunt. "Maar wij kunnen hier als politie niets mee.” Volgens de politie hoort dit soort misbruik bij "het risico van het businessmodel waarvoor gekozen is".

De oplossing ligt volgens de politie dan ook bij de webshops zelf. In de retourvoorwaarden kan duidelijker worden vastgelegd dat kleding alleen teruggestuurd mag worden als het 'in onbeschadigde verpakking zit, niet zichtbaar gedragen is en niet beschadigd is'. Als een klant hiermee akkoord is gegaan, kan een verkoper besluiten om niet terug te betalen.