Start van hoofdcontent
nl

Zo blijft Schiphol bereikbaar tijdens werkzaamheden aan busstation en spoortunnel

5 december 2025, 12.00 uur · Door Celine Sulsters

Het is een logistieke puzzel: op Schiphol wordt een nieuw busstation gebouwd én de spoortunnel opgeknapt. Hoe zorg je ervoor dat een van de drukste vervoersknooppunten van Nederland tijdens werkzaamheden niet vastloopt? NH nam een kijkje. 

"Het is alsof er een openhartoperatie plaatsvindt, terwijl de patiënt een marathon loopt", omschrijft Klaas Boersma, die verantwoordelijk is voor de bereikbaarheid van de luchthaven, de projecten. Tijdens de werkzaamheden moeten tienduizenden reizigers per dag gewoon hun reis naar bestemmingen in binnen- én buitenland kunnen vervolgen. 

Boven de grond wordt gewerkt aan een nieuw busstation. "We zijn bezig met het zagen van gaten in het dak van de spoortunnel", legt Niels Keijser van bouwbedrijf Bam uit. Dat worden trappen die vanaf het busstation direct naar het treinstation leiden. 

Tekst gaat verder onder afbeelding

Het nieuwe busstation op Schiphol - Foto: Benthem Crouwel NACO

"Wat we ons moeten realiseren is dat het treinverkeer beneden gewoon doorgang heeft", gaat hij verder. Dat betekent dat de werkruimte zich niet verder uitstrekt dan het ondergrondse perron breed is. "Door alles goed voor te bereiden en af te schermen voor de reizigers zie je dat we het toch mogelijk maken om binnen een hele kleine ruimte die werkzaamheden uit te voeren."

Ondergronds -bij het groot onderhoud aan de Schipholtunnel- zijn de logistieke uitdagingen nog groter. Bouwmaterialen moeten via de kilometerslange tunnel worden aan- en afgevoerd. Bouwmanager bij ProRail Marijke de Zwart legt uit: "We hebben twee buizen en die zijn we een voor een aan het vernieuwen." Daardoor kan in één tunnelbuis altijd veilig worden gewerkt.

Minder treinuitval in de toekomst

Dat zorgt er nu voor dat er minder treinen rijden, maar moet treinuitval in de toekomst juist voorkomen. "We maken wat aanpassingen: voorheen hadden we het spoor op een klein blokje liggen en nu op een grotere balk, waardoor het aan de constructie vastzit en minder storingsgevoelig is."

Maar er wordt meer gedaan om het reizigers straks makkelijker te maken. Het spoor wordt verhoogd, waardoor het opstapje naar het perron verdwijnt. "Als je straks met je koffer eraan komt, rol je zo het perron op en kan je naar je vlucht toe."

De werkzaamheden aan het busstation moeten in 2027 zijn afgerond, met de Schipholtunnel is ProRail klaar in 2028.