De strijd om de felbegeerde bagageplekken op Schiphol is officieel losgebarsten. Het aantal bedrijven dat op de luchthaven onder meer de bagage afhandelt, wordt zoals eerder besloten teruggebracht van zes naar drie. Via een aanbesteding bepaalt Schiphol de komende maanden welke partijen mogen blijven.
Dat het aantal grondbedrijven op Schiphol moest krimpen was al even bekend, maar sinds donderdag kunnen de offertes worden ingeleverd bij de leiding van de luchthaven. Het kiezen gaat even duren; Schiphol verwacht de knoop pas in het derde kwartaal van volgend jaar door te hakken.
Het besluit om het aantal grondbedrijven op de luchthaven terug te schroeven komt uit de koker van demissionair infrastructuurminister Mark Harbers. De concurrentiedrift tussen de zes afhandelaren zou een negatieve invloed hebben op de arbeidsomstandigheden en inkomens van werknemers.
Wel minder bedrijven, niet minder werknemers
Over die zware arbeidsomstandigheden was de afgelopen jaren veel te doen. Via onder andere dwangsommen, hogere lonen en tilrobots werd de toestand op de werkvloer uiteindelijk beter. Toch bleef het advies van het ministerie staan.
Dat het aantal bedrijven op de luchthaven doormidden gaat, moet niet gaan betekenen dat ook de hoeveelheid personeel krimpt. Dat staat in een convenant dat is ondertekend door de luchthaven, de zes bedrijven en vakbond FNV.
Afhandelingsbedrijven Schiphol
De zes afhandelingsbedrijven die momenteel op Schiphol actief zijn, zijn KLM, Aviapartner, Dnata, Menzies, Swissport en Viggo. Behalve voor het laden en lossen van vliegtuigen, zijn zij ook verantwoordelijk voor het inchecken van passagiers en het slepen van vliegtuigen. Voor de bedrijven werken zo'n drieduizend mensen.