Start van hoofdcontent
nl

Gemengde reacties op investering van tien miljard in Schiphol, Amsterdam keurt het af

21 november 2025, 17.31 uur · Door Thijs-Jan van Aalst

Schiphol heeft aangekondigd flink te gaan investeren in het moderniseren van de luchthaven. Daar wordt tot 2035 tien miljard euro voor gereserveerd. Dat geld is onder andere bedoeld voor het bouwen van een nieuwe terminal en metrolijn, maar gaat ook naar het zorgen voor minder uitstoot op het vliegveld. Reacties op de plannen lopen sterk uiteen.

Foto: ANP / Ramon van Flymen

'Kwaliteit en balans', dat zegt Schiphol-CEO Pieter van Oord te willen leveren. De mega-investering zou daarvoor broodnodig zijn. De tien miljard euro die wordt gebruikt om dat doel na te streven, moet overal op de luchthaven verbeteringen opleveren.

Renovaties en investeringen

De nieuwe Terminal Zuid moet er de komende jaren definitief komen, alle pieren worden gerenoveerd en er zal een metro tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp gaan rijden. Ook op het gebied van duurzaamheid wordt flink geïnvesteerd. In 2030 moet de uitstoot op de luchthaven 10 procent zijn van wat het in 2019 was.

De geldinjectie gaat Schiphol ook over de grens gebruiken. Er zal worden geïnvesteerd in meerdere regionale buitenlandse luchthavens, om de inkomstenbronnen van de luchthaven te spreiden.

België, Duitsland en Nederlandse Antillen

Welke dat zijn is nog niet precies bekend, maar het zal volgens CEO Van Oord in gesprek met het FD mogelijk gaan om luchthavens in België, Duitsland en de Nederlandse Antillen.

"Dit strookt niet met de visie die wij hebben op Schiphol"

Hester van Buren, wethouder gemeente Amsterdam

De gemeente Amsterdam is niet blij met de investeringen, die zij zien als groeiplannen. "Dit strookt niet met de visie die wij hebben op Schiphol", stelt wethouder Hester van Buren.

Balans is zoek

"Amsterdam staat voor een compactere luchthaven, in alle opzichten. Te lang hebben groei en meer passagiers, meer vluchten en meer overslag centraal gestaan. De balans is nu zoek." De gemeente is grootaandeelhouder van de luchthaven.

Aan de andere kant van het vliegveld, in de gemeente Haarlemmermeer, wordt positiever gereageerd. "Een compacte luchthaven is een belangrijk beleidsmatig uitgangspunt voor onze gemeente. Wij constateren met tevredenheid dat Schiphol zich in haar toekomstplannen ook primair richt op de ontwikkeling van Schiphol Centrum."

Rekening straks voor de reiziger?

Met de plannen hoopt Schiphol grotere vliegtuigen te kunnen verwelkomen. Daarmee voldoet de luchthaven dan enerzijds aan het maximale aantal toegestane vluchten, maar kan het wel voorsorteren op een toekomstige groei in passagiers.

Luchtvaartmaatschappijen zoals KLM hopen dat al die investeringen niet op de rekening van de maatschappijen en de reizigers terechtkomen.

Een van de duurste luchthavens van Europa

"Schiphol kan alleen aantrekkelijk blijven als de luchthaven de kosten voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen weet te verlagen." Op dit moment is de luchthaven één van de duurste van Europa.

Naast de modernisering van Schiphol zelf, en de investeringen in het buitenland, moeten met het geld ook de werkomstandigheden op de luchthaven worden verbeterd.

Bagagerobots

Dat betekent onder andere dat er meer bagagerobots bij komen, ondergrondse systemen worden uitgebouwd, en dat grondpersoneel minder blootgesteld wordt aan ongezonde stoffen in de lucht.