Zo worden piloten getraind om in de nieuwe Airbus te vliegen
In één van KLM's trainingshallen op Schiphol-Oost staat de fonkelnieuwe Airbus A350-simulator. "Onze allernieuwste aanwinst", vertelt piloot en instructeur Reinout Verkerk. De nieuwe vliegtuigen zijn nog in productie, maar het trainen kan al beginnen. Hoe worden piloten eigenlijk klaargestoomd om zo'n nieuw vliegtuig te besturen?
"Een van de belangrijkste uitdagingen die we hebben is zorgen dat we voldoende piloten hebben die de vliegtuigen kunnen vliegen. Elke piloot, zelfs als ze al Airbus-ervaringen hebben, moet weer een trainingsprogramma doorlopen voordat ze op de A350 mogen vliegen", zegt Reinout Verkerk. Hij is zelf captain op het andere nieuwe toestel van KLM: de Airbus A321neo.
Het is een intensieve training, die enkele weken tot zelf wel drie maanden kan duren. Pas dan is een piloot helemaal geschoold. De duur van de opleiding is afhankelijk van de ervaring die de piloot al heeft op andere toestellen van dezelfde fabrikant Airbus.
Uitdagende scenario's
Naast dat de piloten leren vliegen met het vliegtuig en alle systemen en procedures leren kennen, worden ze ook getraind op uitdagende scenario's, zoals het vliegen met een motorstoring, of het verlies van de luchtdruk.
Eind 2026 moeten de nieuwe stillere en schonere toestellen in gebruik worden genomen, dan moeten ook de eerste honderd piloten zijn opgeleid. "Na de opleiding gaan we direct met passagiers vliegen, daar kijk ik enorm naar uit", zegt toekomstig A350-piloot en instructeur Arjan Oskam.