Start van hoofdcontent
nl

Judoschool Van der Hoek landelijk nummer één bij Grote Clubactie

13 november 2025, 16.17 uur · Foto: Foto: Judoschool Van der Hoek

BUSSUM – Wat begon als een actie om judoka’s dichter bij elkaar te brengen, eindigde in een landelijke overwinning bij de Grote Clubactie. Judoschool Van der Hoek verkocht 15.673 loten en werd daarmee de bestverkopende club van ruim 6.500 verenigingen. NH Gooi sprak eigenaar Christiaan van der Hoek over de bijzondere aanpak achter dit succes.
De Grote Clubactie brak dit jaar opnieuw een record: landelijk werd er meer dan 24 miljoen euro opgehaald door de deelnemende clubs. Ze verkochten gezamenlijk meer dan 8 miljoen loten. Volgens de organisatie laat dat zien dat het Nederlandse verenigingsleven ‘meer dan ooit van waarde’ is voor de samenleving.

Verbinding als doel

De totale opbrengst kwam uit op 37.615 euro, maar dat was volgens Van der Hoek nooit het hoofddoel. “Ons doel was om verbinding te creëren tussen de judoka’s op de verschillende leslocaties in het Gooi, niet om zoveel mogelijk geld te verdienen", zegt hij.
Dat de club uiteindelijk landelijk bovenaan eindigde, verbaasde hem dan ook niet. “Ik was natuurlijk super enthousiast en heel erg blij, maar ergens had ik het ook wel zien aankomen. Zeker omdat ik zag hoe druk de kinderen bezig waren met lootjes verkopen.”

Kinderen spaarden voor zichzelf

Waar veel verenigingen met elkaar sparen voor één gezamenlijk doel, koos Van der Hoek bewust voor een andere aanpak. Kinderen mochten voor zichzelf sparen. Een lot kost 3 euro: daarvan gaat 60 cent naar de Grote Clubactie en 2,40 euro naar de judoschool. Dat bedrag werd het persoonlijke saldo van de judoka’s.
“Die kinderen gingen eigenlijk allemaal voor zichzelf op pad om te sparen”, vertelt Van der Hoek. “Wat normaal bijvoorbeeld 24 euro zou kosten, kost nu 10 loten.” Met dat saldo kunnen kinderen hoodies, sportshirts, tassen met hun naam of een judopak uitzoeken.

Bescheiden topverkoper

De aanpak van de judoschool werkte: sommige kinderen verkochten meer dan honderd loten. Eén meisje stak er met kop en schouders bovenuit met 300 verkochte loten. Van der Hoek vertelt trots over de topverkoper:
“Ze had misschien wel tien truien kunnen kiezen, bij wijze van spreken. Maar dat had ze helemaal niet gedaan. Ze had heel bescheiden een trui, shirtje en judopak gekozen. De rest mag naar de club. Dat vind ik dan ook wel weer mooi om te zien.”

Clubkas gaat naar inkoop

Hoewel de opbrengst hoog lijkt, blijft er volgens Van der Hoek geen groot bedrag over voor de clubkas. “Het grootste deel zal gewoon naar de inkoop van bijvoorbeeld truien, shirts, en judopakken gaan. En dan blijft er nog een deel over: dat gebruiken we ook weer voor de kinderen.”
Judoka’s kunnen de hele maand november nog hun bestelformulier inleveren. Daarna bepaalt de club wat er met een eventueel restant gebeurt. “Alle punten die overblijven, gaan we gebruiken om een leuk evenement van te organiseren voor onze leden.”

Samen één team

De actie moest vooral bijdragen aan het gevoel dat judoka’s, verspreid over veel leslocaties, bij één team horen. “Kinderen lopen normaal niet met hun judopak op straat. Maar als je dan ineens een trui voorbij ziet komen, weet je: hé, ik ben niet de enige die daarbij hoort. We merken dat kinderen daar behoefte aan hebben.” Voor Van der Hoek is dat uiteindelijk belangrijker dan welke opbrengst dan ook.
Of Judoschool Van der Hoek volgend jaar weer meedoet aan de Grote Clubactie, is nog niet zeker. De focus ligt nu vooral op het samenstellen van de bestellingen en het organiseren van een gezamenlijke afsluiting, waarmee het verbindende doel van de actie verder wordt versterkt.