De gemeente Uithoorn is het zat. Al jaren ervaren inwoners te veel geluidsoverlast door vliegverkeer van Schiphol, vooral van de Aalsmeerbaan. Nu trekt de gemeente aan de noodrem: ze heeft een officieel handhavingsverzoek ingediend tegen Schiphol. De stappen van het gemeentebestuur zorgen voor blijheid en strijdvaardigheid onder Uithoornaars. "Het kan zo niet langer."
Gemeente Uithoorn eist dat inspectie eind maakt aan vliegherrie in dorp - NH Nieuws
"Het gaat al heel lang over Schiphol, maar er gebeurt niets, dus het lijkt me heel goed", reageert een man op straat. Afgelopen maart bleek dat het dorp het afgelopen jaar bijna een kwart meer geluid voor haar kiezen kreeg dan is toegestaan. En zo gaat het al jaren.
"Jaar op jaar zijn de geluidsnormen overschreden. We hebben meerdere malen om maatregelen verzocht - niet alleen voor Uithoorn maar voor de hele zuidoosthoek van de regio. Maar er is niets gebeurd. We staan nu met de rug tegen de muur", reageert Schiphol-wethouder Ferry Hoekstra over het verzoek aan de minister en de inspectie om de situatie niet langer te gedogen.
Waarom gedogen?
Overheden, sectorpartijen, belangenorganisaties en bewonersvertegenwoordigers hebben jaren geleden al afgesproken zo veel mogelijk gebruik te maken van de start- en landingsbanen die de minste geluidhinder veroorzaken, zoals de Polderbaan en de Kaagbaan. Maar die afspraken zijn nu nog niet wettelijk vastgelegd in een nieuw Luchthavenverkeersbesluit.
Er wordt wel al volgens die manier gevlogen. Alles wat tóch over de grenzen heen gaat, wordt volgens de afspraken nu nog gedoogd. Onder de streep zou deze manier van vliegen namelijk tot de minste hinder in de omgeving leiden.
Omwonenden die al jaren strijden tegen Schiphol vanwege de geluidsoverlast, zijn blij dat de gemeente deze stappen neemt. "We worden hier al jaren geteisterd door heel veel overlast, zonder dat er gehandhaafd wordt", vertelt Mirella Visser van bewonersplatform PUSH in Uithoorn.
"Het is echt heel hard nodig dat hier wordt ingegrepen. We hebben hier een buurt met veel jonge kinderen en die slapen 's avonds niet goed meer. En dat heeft gevolgen voor de rest voor hun leven, voor hun leerprestaties. Dat is echt bewezen", vertelt Visser. "De tijd van gedogen is voorbij, dat kun je niet eindeloos blijven doen."
De ILT beoordeelt het verzoek van Uithoorn op dit moment. Als de inspectie instemt, kan Schiphol worden verplicht om het gebruik van de Aalsmeerbaan te beperken. Er geldt een wettelijke beslistermijn van acht weken voor het behandelen van het handhavingsverzoek. Deze termijn loopt tot 24 december.
Minder vlieghinder?
Of het verzoek van Uithoorn daadwerkelijk tot minder geluidsoverlast zal leiden, moet nog blijken. "Ik denk dat het lastig wordt", zegt een bewoner nuchter.
"Ik denk dat Schiphol een te krachtig orgaan is om stappen tegen te kunnen ondernemen", zegt Uithoornaar Thomas (65) die zelf voorheen bij de Technische Dienst van KLM werkte en er daarom naar eigen zeggen 'een beetje dubbel in zit'. "Veel mensen hier in de omgeving hebben hier ook hun broodwinning van. Maar die Aalsmeerbaan wordt wel heel veel gebruikt, dus ik vind dat het wel wat minder kan."
De hoop is dat het eindelijk stiller wordt in de lucht. "Ik denk gewoon dat je alle mogelijkheden moet benutten die je hebt. Want de belangen van de bewoners worden nu gewoon achtergesteld bij de belangen van Schiphol en dat is niet oké", aldus Visser.
Reactie van Schiphol
"Het is aan de ILT om dit verzoek inhoudelijk te beoordelen. In algemene zin geldt dat wij net als gemeente Uithoorn willen dat er rechtszekerheid komt. Er zijn nu twee handhavingssystemen, waarvan wij ons aan de meest actuele houden. Wij begrijpen heel goed dat de aanwezigheid van een tweede systeem onduidelijk is. Daarom vinden we het belangrijk dat er een nieuw luchthavenverkeersbesluit komt.
Dat past ook bij een goede leefomgeving rond de luchthaven. Ondanks de juridische onduidelijkheid werken we daar elke dag aan. Met bijvoorbeeld onze nieuwe haventarieven, die het gebruik van stillere vliegtuigen stimuleren. Daardoor steeg het aandeel vliegtuigen in de stilste categorieën van 23% vorig jaar naar 33% in juli t/m september."