Het beperken van parkeeroverlast in de Grote Waal, Hoorn-Noord en Venelaankwartier kan volgens het Hoornse college van B&W het best door daar parkeervergunningengebieden in te richten. Door uitbreiding van de wijken Grote Waal en Hoorn-Noord komt de parkeermogelijkheid in de verdrukking en door deze maatregel blijft het parkeren beheersbaar.
Bezwaren vanuit de gemeenteraad
Niet alle raadsleden kunnen direct instemmen met het voorstel. Robert Vinkenborg (GVBV) haalt er zelfs art. 1 van de grondwet bij om zijn betoog over gelijke behandeling van inwoners bij het verkrijgen van een parkeervergunning kracht bij te zetten. Hij wil dit via een amendement voor elkaar krijgen. In een amendement vragen Sociaal Hoorn, Hart van Hoorn en H!B de vergunning voor de mensen die nu in de vergunningsgebieden wonen gratis te laten zijn. Voor bewoners die hier later komen wonen kan wel een tarief worden berekend. Hart van Hoorn en H!B willen dat de parkeernormen worden aangepast aan de behoefte aan parkeerplaatsen en dat de gemeente niet een beleid voert om autobezit te beperken. Daartoe wordt een motie ingediend.
Reactie van de wethouder
Wethouder René Assendelft licht het raadsbesluit nogmaals toe en toont zich niet toeschietelijk voor uitbreiding van het aantal vergunningen. Het gaat om de verdeling van de schaarste. Hij wil voorkomen dat auto’s die niet in de vergunningsgebieden horen daar worden geparkeerd. Hij hoopt inderdaad dat mensen die gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer minder gauw overwegen ook een auto aan te schaffen.Het voorstel om geen kosten te berekenen voor het verkrijgen van een parkeervergunning kan hij niet steunen, want dat gaat de gemeente teveel kosten. Meer parkeerplaatsen regelen betekent ook dat je minder huizen kunt bouwen.
Stemming en uitkomst
In de stemmingsronde sneuvelt het amendement over gratis vergunning; ook het tweede amendement haalt het niet. De motie haalt het ook niet, maar het raadsvoorstel krijgt wel een akkoord.