De bruine vloot heeft door twee ongelukken met een dodelijke afloop ervoor gezorgd dat het thema veiligheid hoger op hun agenda komt te staan. "De schipper is altijd met veiligheid bezig", zegt BBZ-directeur Paul van Ommen. Ook als hij een geanimeerd praatje houdt met een gast kijkt de schipper constant om zich heen." Daarnaast gaat hij in op het belang van het erfgoed en de verbinding tussen de vloot en de stad Enkhuizen. "Ik denk dat we daar wat werk te doen hebben."
"Je reflecteert altijd, dus je leert van ongelukken. Onze formele regels zijn bij wijze van spreken begonnen met het zinken van de Titanic", licht Van Ommen toe bij De Tafel van Knook. "Dus dat is een natuurlijke reflex. En die ongevallen hebben het onderwerp veiligheid wel héél hoog op de agenda gezet." Het is volgens de BBZ-directeur een overheersend thema geworden, al heeft dat niet per se geleid tot meer controles.
Bekijk hier het interview met Paul van Ommen bij De Tafel van Knook. De tekst gaat verder.
"Dat hebben wij als sector niet in de hand, maar is iets dat de overheid doet", licht hij toe. "Die controles zijn misschien zelfs in de afgelopen decennia minder geworden. En dat is ook iets waar wij als sector op moeten reageren. Dat betekent dat wij meer zelf moeten doen aan controles."
De BBZ-directeur noemt de sector veilig, al is zijn antwoord niet heel stellig. "Ongeluk zit in een klein hoekje. Maar het thema veiligheid is iets dat nooit van de agenda af gaat. En ook nooit van de agenda af zou moeten gaan", gaat Van Ommen verder. "En ik denk dat een zeker gevoel van twijfel over veiligheid je juist scherp houdt. Op het moment dat je denkt alles onder controle te hebben, sluipt het er in."
Erfgoed van vloot wordt belangrijker thema
Naast het thema veiligheid in de uitzending van De Tafel van Knook wordt Van Ommen ook gevraagd naar het belang van chartervaart en de bruine vloot voor steden als Enkhuizen. Van Ommen noemt de vloot uniek en stelt dat veel voortkomt uit het ondernemerschap van vroegere schippers en van nu. Toch kan de verbinding tussen vloot en stad verbeterd worden, zoals in bijvoorbeeld Harderwijk het geval is.
Bekijk hier het interview met Paul van Ommen na afloop van de uitzending. De tekst gaat verder.
"Hier is dat ook wel zo. Maar ik denk toch een stuk minder", gaat Van Ommen verder. "Dus ik denk dat we daar ook wel wat werk te doen hebben." De BBZ-directeur denkt dat de verbinding meer opgezocht kan worden als beide partijen zich er voor inzetten. "En kijken of dat ook weer tot nieuwe dingen gaat leiden."
Het erfgoed van de vloot wordt volgens Van Ommen steeds belangrijker. "Tijdens de coronaperiode redden we het niet zonder hulp van de gemeenschap. Dat heeft bij ons een denkproces in werking gezet. We hebben die hulp enorm op prijs gesteld, en nu is de gedachte hoe we dat op een goede manier terug kunnen doen. We hebben elkaar harder nodig en kunnen echt een hele goede toegevoegde waarde zijn."