Klipperrace Enkhuizen vierde afgelopen weekend haar 50-jarig jubileum. De vaarvorm trekt veel toeristen naar West-Friesland. Maar hoe is deze bruine vloot en de Klippervaartocht ooit ontstaan? En hoe toekomstbestendig is de branch? Verslaggever Sander Huisman zocht het uit.
In de jaren '70 waren er al botters die rondvoeren met gasten. Toen ook de Klippers daarmee gingen varen bleek er een florerende markt aangeboord. Tientallen gasten per schip konden niet alleen de Nederlandse wateren verkennen - van IJsselmeer tot Waddenzee, maar ook overnachten op de oude vrachtschepen.
Die schepen waren in het begin flink primitief ingericht, maar zeilen de laatste jaren met steeds luxere voorzieningen rond. En wat zijn de ontwikkelingen in de motorkamer en het afvalwater? Maakt dat dat er in de toekomst nog meer schippers zullen afhaken?
De tekst gaat verder.
Verslaggever Sander Huisman spreekt met betrokkenen zoals Peter Fokkens, Gonnie en Evert Verkerk die ooit het idee bedachten voor de Klipperrace Enkhuizen, en verschillende deelnemers aan deze races waaronder Melanie Paul en Leon van der Loo van winnend schip La Bohème.
Uniek deel in de wereld
"Wij zijn nog steeds op hetzelfde schip, met minder mensen maar met meer comfort", zegt Leon van der Loo. "Men is wel een beetje terughoudend en bang, om klanten te verliezen of omzetderving. Maar men moet daar niet zo bang in zijn. Want we zijn best uniek in deze wereld met wat wij doen."
"Zeer zeker heeft de chartervaart toekomst", gaat Melanie Paul verder. "Want je hebt altijd mensen die dit leuk blijven vinden. En dat gaat nooit veranderen. Wij varen echt in een heel uniek deel van de wereld. Dat vind je alleen maar hier."