De Hoornse raadsfracties komen regelmatig met kwesties die niet op de agenda komen, maar wel aan de orde komen tijdens de rondvraag.
Gladde fietspaden
Vallende herfstbladeren kunnen voet- en fietspaden glad maken constateerde de ChristenUnie. Gevraagd wordt of en hoe vaak deze paden worden geveegd. Hoe kunnen inwoners melding maken van bladrijke paden? Wethouder René Assendelft doet het woord namens collega Dick Bennis. Hij kan melden dat de paden wel degelijk worden geveegd met extra inzet van veegwagens. Over de exacte veegfrequentie kan hij moeilijk iets zeggen, omdat dat ook afhankelijk is van het verloop van de herfst.
Dak- en thuislozen
Fractie Tonnaer en ChristenUnie vragen of er al is gewerkt aan een oplossing voor goede opvang van dak- en thuislozen. Waar gaan ze naar toe en hoe verlopen de gesprekken met organisaties en inwoners over oplossingen.Wethouder Karin Hakhoff kan melden dat er hard aan gewerkt wordt en dat er wordt met arbeidsmigranten die een groot deel van de probleemgroep deel uitmaken. Er wordt actief contact met hen gezocht. Er wordt dan hulp geboden. Een deel van de oplossing is dan een opvang in Amsterdam. Er is geen noodopvang in Hoorn, er wordt meer ingezet op zorg. Er wordt wel gekeken in hoeverre in Hoorn wel een noodopvang gerealiseerd kan worden. Stichting Barka is een van de zorgorganisaties, zij beschikken over mobiele teams.
Verwarmingsproblemen aan de Prieel
Bewoners van het seniorencomplex aan de Prieel hebben een aantal dagen in de kou gezeten en dat is niet voor de eerste keer geweest. Niet iedereen is via een brief op de hoogte gebracht van onderhoudswerkzaamheden op 7 oktober. Wat is er aan de hand met het warmtenet en wat wordt er gedaan om het structureel aan te pakken? Met deze vraag hoopt Robert Vinkenborg (GVBV) van wethouder Arthur Helling gedaan te krijgen dat de kwetsbare bewoners minder vaak in de kou komen te staan. De wethouder schetst de situaties waar dit probleem zich heeft voorgedaan. De bewoners van de Prieel hadden bericht moeten krijgen van HVC. Het betreft daar een eigen systeem, waar de regeling niet goed is aangepakt. De gemeente geeft informatie volgens protocol door aan HVC, die de warmtelevering verzorgt. Woonzorg Nederland draagt als eigenaar van het gebouw zorg voor het collectieve warmteleveringssysteem in het gebouw. Bewoners kunnen daar of bij HVC elk moment van de dag storingen melden, maar niet bij de gemeente.