De Hoornse raadscommissie buigt zich over het voorstel om € 8 miljoen vrij te maken als voorbereidingskrediet om een nieuwe stadstoegang te ontwerpen en van start te laten gaan. Om de bijdrage van € 35 miljoen van het Rijk niet mis te lopen dient men voortvarend aan de gang te gaan.
In 2023 is gekozen voor de variant met een onderdoorgang voor het autoverkeer onder het Dampten en het spoor door. Ook een onderdoorgang voor voetgangers en fietsers onder de Provincialeweg maakt deel uit van de plannen. Maar samen met plannen voor een efficiënte verkeersafwikkeling via de Provincialeweg en een veilige, groene fiets- en wandelroute langs het Keern, is het de vraag of dat realiseerbaar is.
De insprekers
Mevr. Molenaar en mevr. Kokkelkoren pleiten tegen de aanleg van een tunnel voor voetgangers en langzaam verkeer. Zij noemt tunnels onveilige plekken; dat geldt vooral voor vrouwen en zij vreest dat dit ook het geval kan zijn in Hoorn. Zij overhandigden een petitie. Dhr. Jan Kollen wijst de commissieleden op het feit dat de informatieoverdracht niet correct is geweest. Namens de Vereniging van Eigenaren (VVE) Stationsplein wijst hij op informatie van deskundigen die niet in de nieuwe plannen zijn opgenomen.
Er wordt door de deskundigen geadviseerd een combitunnel aan te leggen. In het rapport ‘Onder Beter dan Boven’. Mevr. Vos ziet helemaal niks in een tunnel die veel kost en alleen ten dienste staat van automobilisten die geen geduld hebben. Dhr. Oosterhuis vertegenwoordigt de kerkelijke en maatschappelijke organisaties en bedrijven die gevestigd zijn in een pand dat zal moeten wijken wanneer de wegen en tunnel worden aangelegd.
Veel belangstellenden op de publieke tribune / Foto: Peter Ursem
De raadscommissie
Vanuit de VVD klinkt de wens om de automobilist niets in de weg te leggen. De PvdA vraagt zich af of er nog mogelijkheden zijn om een andere manier van verkeersstroom te verbeteren dan door de aanleg van de tunnel. De fietser komt er in deze plannen nog te bekaaid van af. Doorpakken en bouwen, vindt het CDA, want er is al lang genoeg gewacht. Ook de vrees die bij de insprekers leeft voor veiligheid en wijken naar een andere plek wordt verstaan en roept op tot vragen aan de wethouder.
Er wordt ook gevraagd om de bewoners van de omgeving waar alles moet gebeuren zoveel mogelijk te ontzien. Wordt de binnenstad autoluwer, is de vraag van GroenLinks. De kosten van alle plannen maken ook D66 bezorgd, want het moet allemaal wel terugbetaald worden en tot het zover is, zal heel veel rente moeten worden opgehoest. HOE?! ziet weinig in de versnelde doorstroming van auto’s via een tunnel naar een parkeerplaats bij de binnenstad.
Hart van Hoorn laat meermalen weten dat doordat er nieuwe woningen worden gebouwd er ook een betere verkeersoplossing nodig is. De parkeergarage waar zo vaak over gesproken is, wordt volgens de verbaasde spreker namens Sociaal Hoorn niet meer genoemd. Hij wil weer de koppeling van parkeergarage en tunnel.
Na een schorsing ontstaat een heus debat over de oude vraag of er wel of niet een tunnel moet komen. De tunnel gaat nu veel meer kosten dan bij het eerste voorstel van jaren geleden. Gaat het niet bouwen van een tunnel ten koste van de Rijksbijdrage of kan dat geld ook worden aangewend om een andere verkeersoplossing te realiseren? Komen de bouwplannen voor 6000 woningen in en rond het gebied van de Poort van Hoorn niet in het gedrang?
De wethouders
Wethouder René Assendelft wijst nog even op het unaniem ondersteunde voorstel om met een plan aan de slag te gaan. Aan participatie is serieus aandacht besteed en heeft onder meer geleid tot het aanbieden van dit plan. Er wordt veel kwalitatieve openbare ruimte opgeleverd met veel ruimte voor fietsverkeer. Aan het fietsplan zitten ook subsidies vanuit de provincie. Hij neemt ook de aanbevelingen van de insprekers mee in het verder ontwikkelen van het fietsplan.
Gesprek met wethouder René Assendelft over de Poort van Hoorn:
Ook blijft contact met de klankbordgroep over het oplossen van verkeersvraagstukken met betrekking tot autoverkeer. Prorail beschikt nu niet over de financiële middelen om mee te betalen aan een onderdoorgang nabij het station. De tunnel is echt nodig, want dat hebben allerlei onderzoeken en modellen aangetoond. Ook de geplande woningbouw in dit deel van de stad, waar indertijd nog geen plannen voor bestonden maken de aanleg van de onderdoorgang noodzakelijk.
Wethouder Axel Boomgaars beantwoordt weer andere vragen over het bestemmingsplan. Hij schetst de ontwikkeling van de nieuwe te bebouwen terreinen, zoals Buitenstad, Pelmolenpad en Stationsgebied met waarschijnlijk een supermarkt. Hij wil graag meedenken met de Live Builders over mogelijkheden zich elders in de stad te vestigen. Hij constateert dat de discussie over de openbare veiligheid voorheen nauwelijks een gespreksonderwerp was en nu wel. Hij wil daar graag mee aan de slag, maar ziet wel een fietstunnel onder de Provincialeweg als onvermijdelijk.
Aan het overleg met Prorail en NS over aanpassingen bij het station vermoedt hij weinig toegevendheid van de gesprekspartners wanneer we met andere plannen aankomen en het kan ook een subsidie in gevaar brengen. In 2028/2029 zal de parkeergarage aan de noordkant van het station in gebruik genomen kunnen worden.