HILVERSUM/REGIO - Met de officiële ingebruikname van de centrale meldkamer in het politiebureau aan de Groes in Hilversum beschikken de hulpdiensten sinds woensdag voor het eerst over een aaneengesloten netwerk van noodcentrales. Door de tien landelijke meldkamers met elkaar te verbinden, kunnen 112-meldingen volgens het korps bij grote drukte of grote incidenten eenvoudig worden overgenomen en blijft de dienstverlening op peil.
Begin dit jaar nam de politie Hilversum al haar intrek aan de Groest. Inwoners kunnen er sinds februari terecht voor het doen van aangifte en andere zaken. Ook de meldcentrale is intussen enkele maanden operationeel. In juni verhuisden de meldkamers van Lelystad en Utrecht naar de nieuwe gezamenlijke meldkamer. Alle 112-telefoontjes van inwoners van Midden-Nederland komen sindsdien in Hilversum binnen.
Politiechef Yvonne Hondema van de eenheid Midden-Nederland is trots op het nieuwe onderkomen, zei ze bij de feestelijke opening. "Hier staat de nieuwste en modernste meldkamer van Nederland, in een modern politiebureau bovendien waar het prettig werken is voor medewerkers van politie, ambulancezorg, veiligheidsregio en brandweer. En dat op een prachtige plek midden in de stad.”
Meer gebruikers
Met een opsomming van de overige gebruikers onderstreepte de politiechef het unieke karakter van het nieuwe politiecomplex. ,,In het gebouw zijn ook het basisteam van Gooi en Vechtstreek Zuid, de Districtsrecherche, de afdeling vreemdelingenpolitie en het flexteam aanwezig. Maar ook het Regionaal Servicecentrum waar de 0900-8844 telefoontjes worden beantwoord (geen spoed, wel politie, red. ) en het Team Technisch Toezicht zijn hier gehuisvest. En ten slotte zitten in dit nieuwe gebouw het interregionaal rampen- en crisiscentrum van de Veiligheidsregio’s Gooi & Vechtstreek en Flevoland. Het pand leeft, dag en nacht.”