KLM heeft vanmiddag in een kort geding geprobeerd de stakingsplannen van FNV en CNV te dwarsbomen. Op initiatief van de bonden wil grondpersoneel het werk woensdag acht uur lang neerleggen, om voor de vierde woensdag op rij betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen. "De veiligheid komt ernstig onder druk bij een staking op 1 oktober."
Dat de partijen zich deze vrijdagmiddag in Haarlem alweer voor de derde keer voor de voorzieningenrechter melden, is volgens KLM te wijten aan de bonden. Die weigeren akkoord met KLM's voorstel om tijdens de staking van aanstaande woensdag toestellen van buitenlandse partnermaatschappijen wél af te handelen.
Afgelopen woensdag hadden de bonden wel met een minimale bezetting ingestemd. "We werden onder druk gezet omdat Delta de samenwerking ter discussie stelde", aldus een advocaat van de bonden.
Een deel van de achterban was daardoor niet in de gelegenheid was om te staken. Daar stond tegenover dat vliegtuigen van onder meer Delta, China Airlines en AeroMexico 'gewoon' werden afgehandeld door KLM-personeel.
Vliegtuigen afhandelen, wat is dat?
Het afhandelingsproces van een vliegtuig omvat alle taken vanaf de aankomst van het vliegtuig tot het vertrek. Daaronder vallen het van en aan boord laten van passagiers, het in- en uitladen van bagage, het tanken van de vliegtuigen, het slepen van de vliegtuigen, etc.
Omdat de bonden voor de komende staking niet met een minimale bezetting instemmen, komt de veiligheid op Schiphol in het geding, benadrukt KLM's advocaat. Dat heeft vooral te maken met een gebrek aan werkende slepers tijdens de staking. Die zijn nodig om vliegtuigen te verplaatsen en de doorstroom op de luchthaven te garanderen. En parkeerplekken voor vliegtuigen, aan de gate of op het platform 'zijn schaars'.
Afgelopen woensdag was dat ook al een flinke puzzel. KLM annuleerde rond de 120 eigen vluchten, maar moest die toestellen wel ergens kwijt. Allemaal aan de gate laten staan was geen optie, want dan konden andere aankomende toestellen niet worden afgehandeld. "Kisten parkeren op een andere positie, dat hebben we tijdens de 6-uursstaking ook gedaan."
Eigenwijze KLM-partner
Hoewel KLM haar partnermaatschappijen had gevraagd tijdens de staking van afgelopen woensdag niet naar Schiphol te komen, had Delta daar geen boodschap aan. De Delta-kisten kwamen toch. En ook aanstaande woensdag beschouwt de Amerikaanse maatschappij - los van de uitspraak van de rechtbank - als business as usual.
Ook Schiphol maakt zich zorgen over de veiligheid, maar wil - in tegenstelling tot het standpunt bij de vorige twee kort gedingen - de staking niet laten verbieden, benadrukt de luchthaven.
"We zijn hier niet om een verbod op de staking te vorderen"
"We zijn hier niet om een verbod op de staking te vorderen", aldus de woordvoerder. Ook een staking van acht uur door KLM-grondpersoneel hoeft de veiligheid op de luchthaven niet in het gedrang te brengen. "Mits buitenlandse maatschappijen kunnen worden afgehandeld. Dat betekent docken, omdraaien en weer vertrekken, om snel plaats te maken."
Volgens de vakbonden overdrijft KLM schromelijk. "Er zullen geen passagiers komen vast te zitten, bij de afgelopen staking waren 200 passagiers gestrand, daar staan veldbedden voor klaar. Voor herhaling van 2022, toen Schiphol volledig vastliep door werkonderbrekingen, hoeft niemand bang te zijn, benadrukken de bonden."
"Dat was een wilde staking. Beelden van toen passen niet bij een georganiseerde actie zoals de bonden die nu voeren."
Speling bij partijen
De rechter vraagt zich tijdens de zitting meerdere keren af of er misschien toch nog wat speling bij de partijen is. Want als de partijen het eens worden over een minimale bezetting om KLM's partnermaatschappijen af te handelen, kan de staking van aanstaande woensdag zoals gepland doorgaan.
Schiphol opperde ook om een bemiddelaar aan te stellen tussen de partijen, want ook de luchthaven is de dupe van het conflict. Daarvoor vindt de rechter het nog te vroeg. Hij doet maandagochtend uitspraak.