Start van hoofdcontent
nl

Schiphol laat vliegtuigsleper en vogelverjagersauto op waterstof rijden

25 september 2025, 06.00 uur · Aangepast 10.14 uur · Door Eline Boshuizen

Voor het eerst rijden er voertuigen op waterstof mee in de dagelijkse operatie van Schiphol. Met de proef onderzoekt de luchthaven of deze stille en schone techniek een geschikt alternatief of een aanvulling kan zijn op elektrisch rijden.

Schiphol is de eerste internationale luchthaven die een dergelijke proef start. De voertuigen - een vliegtuigsleper en een truck voor de vogelverjagers - worden tijdens de testperiode echt gebruikt door de medewerkers in het dagelijks werk. Daarmee wil Schiphol uitzoeken of er toekomst in zit. 

Schiphol wil in 2030 namelijk alle grondvoertuigen emissievrij hebben. Niet alles kán elektrisch, omdat het gaat om heel zware voertuigen of voertuigen die lange tijd achter elkaar moeten worden ingezet. "We kunnen waterstof sneller tanken, ten opzichte van batterij-elektrische voertuigen die lang moeten laden. Dus dat is een van de grootste voordelen", zegt innovatiemanager Wesley Teeuwisse. 

De eerste reacties van de medewerkers zijn positief. "Hij rijdt comfortabel en is stil, heel stil", zegt vogelverjager Bert Zuiderweg over de nieuwe truck. Dat kan soms gunstig zijn, vertelt innovatiemanager Willem de Jongh: "Waar ze normaal de vogel al verjagen met de auto als ze aankomen, kunnen ze nu als de vogel rustig is, er ook voor kiezen om de vogel rustig te houden."

Te duur en te weinig beschikbaar 

Bij de TU Delft kijken ze vol enthousiasme naar de proef op Schiphol. "Hoewel de uitstoot van vliegtuigen veel de aandacht krijgt, is de operatie van Schiphol ook iets dat veel energie kost, en ook dat moeten we groen gaan doen", zegt universitair hoofddocent Lindert van Biert. 

Volgens de waterstofexpert zal de beschikbaarheid van groene waterstof het grootste struikelblok zijn. "De technologie is veel verder dan veel mensen zich realiseren. Mensen willen die oplossing wel, maar de groene waterstof is er nog niet. En die gaat niet geproduceerd worden als er geen gebruikers zijn."

Daardoor is groene waterstof momenteel ook nog erg prijzig. Dat Schiphol voertuigen op waterstof mogelijk gaat invoeren, zal volgens Van Biert alleen maar positief zijn voor het aanbod.