Grondpersoneel van KLM legt vandaag voor de derde keer in drie weken het werk voor enkele uren neer. Van 6.00 uur tot 12.00 uur staken onder andere baliemedewerkers, koffersjouwers en platformpersoneel. Ze hopen daarmee betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Vanwege de staking zijn er zo'n 120 vluchten vanaf Schiphol geannuleerd.
Waarom staakt het grondpersoneel?
Voor een betere collectieve arbeidsovereenkomst (cao), die wat vakbonden FNV en CNV betreft 'fatsoenlijk' moet zijn. De cao die KLM onlangs met drie andere bonden (VKP, De Unie, NVLT) sloot, is dat volgens FNV en CNV niet. Ze spreken van een 'inleverakkoord', omdat personeel niet eens volledig wordt gecompenseerd voor de inflatie.
FNV en CNV willen dat hun achterban koopkracht behoudt, wat betekent dat hun loon tenminste mee moet stijgen met de inflatie. Ook willen de bonden een permanente regeling voor personeel met zwaar werk, zodat zij eerder kunnen stoppen met werken. Ook moet het klaar zijn met het uitbuiten van de flexibiliteit van grondpersoneel, en moet het personeel weer eerlijker gaan meedelen in de winst die het bedrijf maakt.
Eerder dit jaar wilde het grondpersoneel al eens 24 uur staken, maar KLM stapte naar de rechter om die werkonderbreking tegen te houden. Met succes. Ook een tweede aangekondigde staking werd door de rechtbank verboden, omdat die door de NAVO-top en de vakantiedrukte de luchthaven te veel zou ontwrichten.
Hoe verliepen de stakingen van de afgelopen twee weken?
Honderden koffersjouwers, monteurs, balie- en platformmedewerkers en medewerkers van de tankdienst kwamen op woensdag 10 september en woensdag 17 september samen voor het Hilton Hotel op de Schipholboulevard. Onder het mom 'zonder ons vliegt er niets' maakten ze een vuist tegen hun werkgever.
"Ik ben al op leeftijd", zei een bagagemedewerker twee weken geleden voor de camera van NH. "En ik wil niet dat we het op het laatst nog een keer het kind van de rekening worden bij de KLM. Daar gaat het om eigenlijk." Uiteindelijk staakte het personeel twee uur lang, en gingen ze om 10.00 uur weer aan het werk.
Vorige week duurde de werkonderbreking 4 uur, van 8.00 uur tot 12.00 uur. "We willen dit ook niet", vertelde een medewerkster, "maar toch moet het, want KLM beweegt niet mee."
Bekijk hieronder de reportage over de staking van vorige week woensdag.
Honderden KLM-medewerkers kwamen op de stakingsactie af - NH Nieuws
Voor tienduizenden reizigers was het tijdens de afgelopen stakingen flink behelpen. Op beide woensdagen schrapte KLM ruim honderd vluchten, vooral binnen Europa. Gedupeerde passagiers werden omgeboekt naar latere vluchten. KLM verwachtte dat de naweeën van de staking nog dagen zouden duren, maar dat bleek achteraf mee te vallen.
Wat gaat de reiziger van de staking van vandaag merken?
Net als tijdens de stakingen van de afgelopen weken zijn er voor morgen uit voorzorg ruim honderd vluchten geschrapt. Eerder deze week meldde KLM dat er 119 vluchten zijn geannuleerd.
Hoewel de staking een paar uur langer duurt dan de vorige, betekent dat niet dat er veel meer vluchten moeten geschrapt. KLM stelt te leren van eerdere stakingen. "Op basis daarvan hebben we ons proces geoptimaliseerd en zo de overlast verder kunnen beperken, ondanks de langere duur van de staking", verklaart een woordvoerder.
Wat als KLM niet over de brug komt?
Als KLM na vandaag niet met een 'fatsoenlijk' voorstel komt, volgt er volgende week woensdag een vierde staking. Ook dan wordt er weer twee uur bij opgeteld, waardoor de werkonderbreking acht uur zal duren.
"De stakingen bouwen we langzaam op van twee, naar vier, naar zes en acht uur", schrijft vakbond CNV. "Enerzijds om KLM de mogelijkheid te geven om met een fatsoenlijk voorstel te komen. Anderzijds om aan de rechter te laten zien dat vakbondsacties op Schiphol gewoon veilig kunnen."
Wat vindt KLM van de stakingen?
KLM vindt de stakingen onnodig en onverantwoord. "De consequentie hiervan is dat opnieuw tienduizenden passagiers gedupeerd worden en onze operatie en financiële situatie verder onder druk komt te staan." Om een beeld te geven: de staking van vorige week kostte het bedrijf ruim tien miljoen euro.
Volgens KLM brengen vakbonden FNV en CNV met hun stakingen de toekomst van KLM in gevaar. Iedere stakingsdag kost het bedrijf miljoenen euro's. De staking van vorige week zelfs zo'n tien miljoen, aldus de maatschappij.
"Er ligt een goed en eerlijk cao-voorstel, waar we samen met drie andere vakbonden (VKP, de Unie, NVLT, red) overeenstemming over hebben bereikt. Zij vertegenwoordigen de meerderheid van onze collega’s en erkennen dat dit het maximaal haalbare is."