Als je in West-Friesland aan kermis denkt, gaan de gedachten al snel naar de vele borrels die worden gehouden. Sommigen groeiden uit tot heuse festivals, anderen blijven kleinschaliger. Maar in hoeverre hebben borrels invloed op omzet van de horeca, en zijn ze daarom een vloek of een zegen?
De traditie van kermisborrels hoort bij het grote saamhorigheidsgevoel in de regio, stelt Renee Jong van het kermiscomité in Lutjebroek. Samen met zijn zwager Arjan organiseerde hij vorige week nog een borrel voor zo'n 50 vrienden en familieleden. "De mensen zijn heel graag met elkaar, het is ons kent ons", zegt Jong. Op de vraag of de kroeg zo geen omzet misloopt, antwoordt hij: "Nee, want ik verwacht niet dat ze anders nu in de kroeg hadden gezeten."
Lutjebroekers Bram en Gijs ontvingen in hetzelfde weekend zo'n 150 bezoekers op hun kermisborrel. "Je ziet dat veel mensen op onze borrel daarna naar de kroeg gaan, ook als ze uit andere dorpen komen. Aan de ene kant ben je door de borrel minder lang in het café. Maar aan de andere kant geef je in de latere uren misschien wel het meeste geld uit, omdat het je dan wat minder uitmaakt."
Verslaggever Sander Huisman ging op bezoek bij de borrels in Lutjebroek. De tekst gaat verder.
Ook in Nibbixwoud worden jaarlijks veel kermisborrels gehouden. Enkele daarvan groeiden uit een groot evenement, inclusief gemeentelijke vergunning. Dit gaat volgens Herman op den Kelder - lid van het kermiscomité in het dorp - goed, mits er goede afspraken zijn. "Na de oprichting van het comité zijn de grote borrels benaderd. Van de organisatoren zitten een aantal in ons comité", legt hij uit. "Ze praten mee over het programma, en passen de eindtijden aan op het programma van de kermistent."
Op den Kelder noemt de grote borrels een zegen, aangezien veel bezoekers daarna richting het plaatselijke café gaan. "Het wordt daarnaast moeilijker voor echt grote borrels, vanwege het regelwerk en de vergunning", gaat hij verder. "Dan is het ook aan horeca om er in te stappen. Enkele jaren geleden stond Jan Schouten van De Dres bij een borrel om bonnen voor een gratis eerste drankje uit te delen. En verder zie je een soort 'morele verplichting' bij kleinere borrels met jeugd, om op tijd te stoppen en naar kroeg te gaan."
Festivalsfeer in en buiten de kroeg
Steeds meer horeca kiezen eveneens voor een soort festivalsfeer tijdens de kermis. In sommige gevallen kost dit tienduizenden euro's. Kermis is voor de horeca een hoogtepunt van het jaar, maar door stijgende prijzen en strengere en toenemende regelgeving houden ze er minder aan over. "Vroeger kon je er een jaar op teren", zegt Rob Baltus, regiovoorzitter van Koninklijke Horeca Nederland.
Volgens de regiovoorzitter blijft de kermis in West-Friesland een mooi evenement. "Het is een grote reünie. Je komt veel bekenden tegen, die je soms jaren niet gezien hebt", licht Baltus toe. "Zit je bij iemand thuis in een klein kringetje, ga je daarna verder en kom je nog meer bekenden tegen."
"Natuurlijk zouden eigenaren liever hebben dat mensen eerder naar de kroeg of het café komen", gaat hij verder. "En die kleinere borrels zijn van alle tijden. Maar eigenlijk zijn de contacten in West-Friesland met de organisatoren van grote borrels wonderbaarlijk goed. Het is een stuk professioneler geworden. Ook voor de ondernemers zelf. Vooral vroeger hadden we meer klachten over borrels. Na de coronapandemie wordt het minder, of de klachten worden niet meer gemeld. Dus ik denk dat meeste kroegen er beter mee omgaan."