Na een paar mislukte pogingen afgelopen zomer wil grondpersoneel van KLM de komende twee woensdagen het werk alsnog enkele uren stilleggen. Nu de vakantie erop zit, is er goede hoop dat werknemers de ruimte krijgen om hun looneis kracht bij te zetten.
De aangekondigde werkonderbrekingen zijn een initiatief van vakbonden CNV en FNV en een reactie op de deal die KLM gisteren met drie kleinere vakbonden sloot. Loon van grondpersoneel aangesloten bij kleinere bonden NVLT, VKP en De Unie gaat in een jaar en tien maanden 2,25 procent omhoog. Toch zijn werknemers volgens CNV en FNV daar niet mee gediend.
"Dat is ruim onder de inflatie", aldus CNV-onderhandelaar Suleiman Amallah op de website van de vakbond over wat hij een 'inleverakkoord' noemt.
Slechte timing
De deal tussen KLM en de kleinere bonden valt vooral slecht door de timing. Omdat de rechter afgelopen zomer vanwege de NAVO-top en vakantiedrukte tot twee keer toe een streep zette door een staking van FNV- en CNV-leden, hadden die bonden nu een actiepauze ingelast.
Als ze gisteren horen dat KLM en de kleine bonden 'heimelijk' een akkoord hebben gesloten, besluiten ze als de wiedeweerga in actie te komen. "Ontzettend brutaal en ongehoord, hier gaat KLM echt spijt van krijgen", zegt Amallah.
De eerste werkonderbreking is aanstaande woensdag 10 september dus. Dan zal al het grondpersoneel (werkzaam bij o.a. de incheckbalies, in de bagagekelder, op het platform en in de hangars) het werk van 10.00 uur tot 12.00 uur neerleggen. De week erop, op 17 september, wordt de druk zo nodig verder opgevoerd, met een staking van 8.00 uur tot 12.00 uur.
Overlast voor passagiers
Hoeveel overlast dat gaat veroorzaken is nog niet bekend, maar passagiers gaan het duidelijk merken aan langere rijen en oplopende wachttijden. "Het zal een duidelijk en heel zichtbaar signaal zijn van het grondpersoneel aan de directie van KLM", stelt Amallah.
KLM beraadt zich nog op vervolgstappen, laat een woordvoerder aan NH weten. "Verder brengen we op dit moment de mogelijke impact in kaart. Mocht de staking doorgaan, dan zullen wij van tevoren communiceren welke gevolgen dit heeft en wanneer onze operatie weer loopt als gepland. KLM doet er alles aan om de impact van eventuele stakingen zo veel mogelijk te beperken en alles veilig te laten verlopen.
"Die [...] zullen dit keer niet door de rechter verboden gaan worden"
CNV-onderhandelaar Amallah heeft er vertrouwen in dat de staking doorgaat, ook als KLM wéér een kort geding aanspant. "Die [...] zullen dit keer niet door de rechter verboden gaan worden. KLM en Schiphol waren al op de hoogte, we hebben uitgebreid veiligheidsoverleg om de actie op een veilige manier te laten verlopen.'