Het Julianapark in Hoorn transformeerde afgelopen weekend weer in een muzikaal paradijs. Op zaterdag met de vertrouwde sfeer van Outdoor Stereo en op zondag met het meezingfeest Hoorn Zingt Hollands. De twee evenementen vormden een festivalweekend waarin beide dagen volledig uitverkocht raakte. Zaterdag verkochte de 9.000 kaarten voor Outdoor Stereo op het laatste moment uit, en ging de kaartverkoop van Hoorn Zingt Hollands nog sneller. Die was namelijk al een dag eerder uitverkocht.
Het festivalweekend verliep zonder noemenswaardige incidenten. Ook het weer werkte mee aan de geslaagde sfeer. We spraken een blije en tevreden Rob van der Molen over de sfeer: “We hebben een te gek weekend gehad. Het was niet koud, de temperatuur was zeer aangenaam. Tijdens de buitjes op zondag stonden de mensen in T-shirt en waren snel weer droog.”
Tekst gaat door onder de video.
Dankzij de nieuwe indeling van het festivalterrein konden er dit jaar meer mensen naar het evenement dan voorheen. Klachten over rijen en wachttijden behoorden tot het verleden, dankzij langere bars, meer kassa’s en extra personeel. Onze huisfotograaf was aanwezig om het spektakel vast te leggen, terwijl Pieter Baas de sfeer proefde voor een videoreportage. Het festival bood daarnaast verschillende verrassingselementen, zoals een 'geheime' mini-editie van het Deine Festival, een bevriend festival uit Hem. De ingang? Een toilet zonder achterwand. Ook waren er acrobaten, theater, een bingocamper, een ballenbak en kon je er karaoke zingen. Op zaterdag was een greep uit de artiestenlijst Ronnie Flex, Bizzey, Jonna Fraser en Angerfist, terwijl op zondag onder meer Jan Smit, Frans Bauer, André Hazes en Mart Hoogkamer op het podium stonden. FeestDJRuud gaf op zaterdag als afsluiter van de mainstage goed gas en perste "alle energie die er nog in zat" uit het publiek.
Foto's Outdoor Stereo - Tekst gaat door onder de foto's.
Waar vorig jaar het maximum aantal bezoekers nog 8.000 was, lag dit nu op 9.000 per dag. De groeiwens is er volgens Van der Molen zeker, “als de animo er is, wil je elk jaar het liefst groeien.” De unieke uitstraling van het park aan het water en de professionalisering door het tweedaagse format hebben de status van het evenement vergroot. “Je merkt dat de artiesten heel graag op het podium in Hoorn willen staan,” licht Van der Molen toe. “We krijgen nu zelfs een belletje van de boeker, in plaats van andersom."
Foto's Hoorn Zingt Hollands