Start van hoofdcontent
nl

Schiphol op knieën bij hoogste rechter: 'Maak vernietiging vergunning tijdelijk ongedaan'

21 augustus 2025, 18.00 uur · Door Eline Boshuizen

Schiphol heeft vandaag geprobeerd de Raad van State ervan te overtuigen de onlangs vernietigde natuurvergunning tijdelijk nieuw leven in te blazen. Als dat niet gebeurt, vreest de luchthaven dat milieuclubs rechtszaken aanspannen en nog voor het hoger beroep het aantal vluchten verder wordt ingeperkt. 

Vliegtuigen aan de gate op Schiphol - Foto: ANP

Die natuurvergunning werd in juni vernietigd door de rechtbank, omdat deze niet met de vereiste zorgvuldigheid was voorbereid. Er was niet uitgezocht of de berekende stikstofrechten die Schiphol had (deels verkregen door boerenbedrijven op te kopen), misschien noodzakelijk waren geweest voor het herstel van natuurgebieden.

Schiphol en de staatssecretaris gaan in hoger beroep tegen de uitspraak. Maar omdat Schiphol nu geen vergunning heeft, maar wel rechtszekerheid wil, hoopt Schiphol de vergunning toch tijdelijk terug te krijgen van de hoogste bestuursrechter. 

Vrees voor inperken vluchten

Om vluchten uit te mogen voeren is een natuurvergunning namelijk essentieel. Schiphol is bang voor handhaving, rechtszaken en economische schade zolang de vernietiging van de vergunning in stand blijft.

Zo zouden milieuclubs handhavingsverzoeken kunnen indienen bij de rechtbank omdat Schiphol nu illegaal vliegt. Schiphol vreest dat dan het aantal vluchten wordt ingeperkt, nog voordat het hoger beroep dient. "Dat de boom al wordt gekapt, terwijl de procedure voor de kapvergunning nog loopt", legt een woordvoerder uit.

Terug naar de situatie van voor de Polderbaan?

Ook vreest Schiphol voor toenemende geluidsoverlast en het wegvallen van geluidspreferent baangebruik. Dit omdat er zonder natuurvergunning mogelijk moet worden teruggekeerd naar de situatie van voor 2003, toen de Polderbaan werd aangelegd. Voor die situatie heeft Schiphol namelijk wél genoeg stikstofrechten.

Het maximumaantal vluchten dat Schiphol mag afhandelen gaat per 1 november al omlaag van 483.000 naar 478.000 vluchten. Als het aan milieuclubs ligt, gaat er nog veel meer van af. Milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) hamert op het natuurbelang, de toenemende geluidsoverlast en vindt dat het allemaal veel minder kan. 

Eerder handhavingsverzoek afgewezen

Momenteel liggen er nog geen handhavingsverzoeken bij de rechter. MOB diende al eerder een handhavingsverzoek in, maar dat werd afgewezen door de rechter. De milieuclub geeft aan dat er momenteel geen concrete plannen zijn om opnieuw een verzoek in te dienen, 'maar sluit het niet uit'. 

Of de rechter het met Schiphol eens is dat het van 'spoedeisend belang' is dat de vernietiging vergunning tijdelijk moet worden opgeschort, moet blijken. De uitspraak is op 4 september.