Start van hoofdcontent
nl

Koffie bestel je bij KLM voortaan in gebarentaal

15 augustus 2025, 12.15 uur · Door Eline Boshuizen

Een cappuccino, flat white of zwarte koffie bestellen zonder één woord te zeggen: bij KLM kan het. Op het hoofdkantoor in Amstelveen én op Schiphol plaatsen stewardessen en piloten tegenwoordig hun bestelling in gebarentaal. Achter de counter staat daar namelijk sinds kort een 'gebaarista', oftewel een dove barista. 

Koffie bestel je bij KLM voortaan in gebarentaal - NH Nieuws

De 20-jarige Oekraïense Anastasia is zo’n dove barista. Zij kwam zeven maanden geleden naar Nederland en is dolblij dat ze hier meteen aan de bak kon. Voor doven en slechthorenden is het überhaupt vaak moeilijk om een baan te vinden.

Voor haar is het werk dan ook meer dan alleen koffie serveren. "Ik ben heel blij dat ik in Nederland ben om koffie te maken", vertelt ze. "Ik heb er veel over geleerd, ik ben er heel blij mee. Het werk bevalt me heel goed."

"Het mooie is dat je hier echt een nieuwe taal leert"

Kevin van Hooft van Sign Language Coffee Bar

De gebaarista’s werken via Sign Language Coffeebar, een bedrijf dat inmiddels zo’n zeventig dove barista’s in dienst heeft en actief is op vijftig locaties door heel Nederland. Het doel is om doven en slechthorenden meer onderdeel te laten uitmaken van de maatschappij.

"Meestal als ik aan mensen vraag: ben je in het afgelopen jaar of halfjaar met iemand in contact gekomen die slechthorend is, is het antwoord altijd nee", zegt Kevin van Hooft van de organisatie. "Het mooie is dat je hier echt een nieuwe taal leert. Geen Duits of Engels: je leert hier echt gebarentaal."

Social talk

Klanten worden daarbij een handje geholpen. Op de balie staat een scherm met korte filmpjes waaruit blijkt hoe je een bestelling in gebarentaal plaatst. "We hebben er ook een stukje social talk in verwerkt", vertelt Van Hooft. "Je leert bijvoorbeeld 'goedemorgen', 'dankjewel' en – onder de rivieren – zelfs 'carnaval'. Dat maakt het ontzettend leuk."

Tekst loopt door onder de foto.

KLM-medewerkers bestellen hun koffie via gebarentaal bij 'gebaarista' Anastasia - Foto: NH Media

Volgens KLM zijn de reacties erg positief. "Je ziet dat collega's nog wel wat zoekende zijn, ze zijn wat aan het stuntelen in het begin. Maar iedereen doet enorm z'n best", vertelt woordvoerder Elvira van der Vis. 

Anastasia is lovend over het enthousiasme waarmee haar klanten voor haar staan. "De mensen zijn altijd heel erg blij", zegt ze. Volgens haar lukt het om een kort gesprekje te voeren. "Ze zeggen 'goedemorgen' en dan zeg ik 'goededag'. Gewoon een paar gebaren. En als het niet lukt zeg ik: 'kijk even op het scherm' en zo komen we er eigenlijk altijd wel uit", zegt ze tevreden.