Start van hoofdcontent
nl

Krijgt Aalsmeerse bloemenhandel te lijden onder importheffing VS?

8 augustus 2025, 15.49 uur · Aangepast 16.49 uur · Door Jouri Bakker

Terwijl het ene Aalsmeerse bloemenbedrijf schat dat de omzet met miljoenen zal dalen, reageert een andere exporteur gelaten op de nieuwe Amerikaanse importheffing. Sinds gisteren wordt op de meeste producten uit Europa, dus ook op bloemen, bij binnenkomst in de VS een belasting van 15 procent geheven.

"Logisch dat we niet blij zijn met die kostenverhogende component", reageert commercieel directeur Ilan van Vlies van de Kwakelse groothandel FleuraMetz op de heffing. "Want de marges zijn laag. Een centje hier, een centje daar. Het gaat in deze branche om volume." 

De pijn zit 'm vooral in de verhoging ten opzichte van vorig jaar. Toen rekende de VS nog een importheffing van 6,7 procent op Nederlandse bloemen, aanmerkelijk minder dan de 15 procent die nu geldt. "Maar eerder dit jaar leek het er nog op dat Trump de tarieven met 15 of zelfs 30 procent zou verhogen, nu lijkt die 6,7 procent bij die 15 procent te zijn inbegrepen", relativeert Van Vlies de gevolgen. 

"Dat kan zeker 15 procent omzet schelen naar de VS"

Paul Hoogenboom

Waar Van Vlies geen financiële prognoses durft te geven, doet directeur Paul Hoogenboom van bloemengroothandel Holex Flower (ook uit de Kwakel) dat wel. Hij verwacht dat de Amerikaanse consument de komende tijd 25 procent meer moet neertellen voor hetzelfde bosje of boeketje. "Dat kan zeker 15 procent omzet schelen naar de VS", zei hij eerder vandaag tegen het ANP.

Die verwachting is niet uitsluitend gebaseerd op de hogere invoerheffing, maar ook met de waarde van de dollar ten opzichte van de euro. Alles bij elkaar verwacht Hoogenboom dat de omzet naar de Verenigde staten met 10 miljoen zal dalen, van 65 miljoen euro naar 55 miljoen euro.

Niet alleen export

Zo'n vaart zal het bij FleuraMetz niet lopen, benadrukt Van Vlies. "Holex is alleen exporteur, wij hebben ook vestigingen in de Verenigde Staten waar we bloemen inkopen." De export naar de VS vanuit De Kwakel bestaat vooral uit tulpen, hyacinten, lysiantus en delphinium (ridderspoor).

Waarom importheffingen? 

De Amerikaanse president Trump wil graag de Amerikaanse economie versterken, en ziet heffingen op niet-Amerikaanse producten als een goed instrument. Door die duurder te maken, zijn Amerikaanse consumenten eerder geneigd producten te kopen die in de Verenigde Staten zijn geproduceerd. 

Eerder deze zomer dreigde Trump nog met een invoerheffing van 30 procent op producten uit de Europese Unie. Eind vorige maand kwamen de voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen en Trump tot een akkoord van 15 procent, waarmee volgens beiden recht wordt gedaan aan de innige economische band tussen de economische grootmachten Europa en de VS.

Omdat Europa al een handelsoverschot heeft met de VS (meer export dan import), geldt er geen verhoogd tarief voor Amerikaanse producten op de Europese markt. 

De Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) liet in april al weten dat vooral bedrijven die gespecialiseerd zijn in export de pijn zullen voelen. "In het algemeen zal het voor de sierteelt niet zo desastreus zijn. De export naar de VS heeft een aandeel van 2,3 tot 3 procent van de totale exportwaarde in de sierteelt", zei directeur Mesken tegen De Nieuwe Oogst.

Concurrerende landen ongeveer gelijk belast

Een extra verzachtende omstandigheid voor FleuraMetz is dat Trump heeft besloten concurrerende landen ongeveer even zwaar te belasten. "De meeste bloemen in de Verenigde Staten komen uit Zuid-Amerika, uit Colombia en Ecuador", vertelt Van Vlies. "En Ecuador heeft ook een tarief van 15 procent gekregen", legt hij uit waarom hij verwacht dat de verhouding tussen de vraag naar bloemen uit Ecuador en Nederland niet drastisch zal wijzigen.

Vanwege de ontwikkelingen in de VS probeert Holex Flower de komende tijd meer af te zetten in Canada, en Zuid-Korea. "Er zijn veel opkomende economieën waar meer bloemen naartoe gaan en dat kan een deel van het verlies hopelijk compenseren."

Ook op dat vlak is FleuraMetz minder nerveus. "Het heeft niet zo'n impact dat we strategisch andere keuzes moeten gaan maken." Van Vlies herinnert zich de periode waarin luchtvaartmaatschappijen vracht gingen afrekenen op basis van volume in plaats van gewicht. "Toen werd ook gezegd: dat is het einde van de export. Maar business finds it's way."