Over minder dan een maand moet zonnepark De Groene Energie Corridor, vlakbij Schiphol, op last van de rechter deels ontmanteld zijn, maar de eigenaar en Schiphol lijken vooral druk met elkaar. Via open brieven proberen de partijen het ongelijk van de ander nog maar eens te bewijzen. Ondertussen staat de zon bijna weer zo hoog aan de hemel dat de weerkaatsing piloten kan verblinden.
Dat openbare vingerwijzen werd op 28 juli nieuw leven ingeblazen met een open brief van Schiphol aan demissionair infrastructuurminister Tieman (BBB). Afgelopen zaterdag volgde een publieke reactie van De Groene Energie Corridor (DGEC). In de brieven wordt duidelijk dat beide partijen nog steeds lijnrecht tegenover elkaar staan.
Zo'n twee weken eerder had de rechter in een kort geding juist vastgesteld dat DGEC 78.000 van de bijna 230.000 zonnepanelen weg moet halen. De eerste velden moeten voor 1 september weg zijn. Maar uit de open brieven van DGEC en Schiphol blijkt dat beide partijen zich daar niet in kunnen vinden. En dat is zacht uitgedrukt.
"Dit leidt tot onacceptabele veiligheidsrisico’s"
"Dit leidt tot onacceptabele veiligheidsrisico’s met noodzakelijke baansluitingen als gevolg", schrijft Schiphol-baas Pieter van Oord. Volgens hem zullen ook de zonnepanelen die van de rechter mogen blijven staan vanaf eind deze maand regelmatig piloten gaan verblinden tijdens hun landing op de Polder- en Zwanenburgbaan. De daardoor gesloten banen kunnen volgens Van Oord leiden 'tot een verlies van mogelijk tientallen miljoenen euro's'.
DGEC geeft in hun brief aan dat ze schoorvoetend akkoord gaan met de uitspraak van de rechter, en dus de 78.000 panelen zullen verwijderen. Maar de rest van het park, daar hoeft de minister zich echt geen zorgen over te maken. "Mocht er al reflectiehinder van de velden C en D [de overige panelen, red.] zijn, dan zijn daar innovatieve oplossingen voor, zoals een anti-reflectiefolie of een speciale spray."
Tekst gaat verder onder de foto.
Geen panelen betekent geen energieopbrengst, en geen opbrengst betekent geen inkomsten voor het bedrijf. "Zonder compensatie van kosten en schade leidt dit direct tot het faillissement van DGEC, waardoor verwijdering van het park (en daarmee de luchtverkeersveiligheid) nog verder uit zicht."
De vraag is dus of de verantwoordelijke minister van plan is naar één van de brieven te luisteren, of dat hij de uitspraak van de rechter respecteert. Het moment van de waarheid komt in ieder geval steeds dichterbij: Schiphol verwacht dat vanaf 28 augustus de zon weer laag genoeg staat om landende piloten te verblinden.