Terwijl grondpersoneel van KLM zich hardmaakt voor betere arbeidsvoorwaarden, heeft Schiphol een belangrijke mijlpaal bereikt. Onder druk van de Arbeidsinspectie zijn alle 385 werkplekken in de bagagekelder nu voorzien van een tilhulp.
Vakbond FNV stapte in 2023 namens honderden koffersjouwers naar de rechter. Door hun jarenlange zware werk zou een groot deel van hen rug-, schouder-, nek- of knieklachten hebben.
De Arbeidsinspectie sommeerde Schiphol en de bagageafhandelaren om het werk van bagagepersoneel te verlichten. En om daar haast mee te maken. Toch ging het de waakhond niet snel genoeg, waarop de afhandelingsbedrijven boetes van tienduizenden euro's kregen opgelegd.
Deadline niet gehaald
Schiphol had op dat moment al wel geïnvesteerd in enkele tientallen tilhulpen, en wilde dat uiterlijk in april 2024 alle werkplekken waren uitgerust met zo'n tilhulp. Dat bleek te ambitieus: in april vorig jaar waren 157 van de 385 werkplaatsen nog niet voorzien van het apparaat.
Vijftien maanden later is het wel zover. "Dit maakt het werk van bagagemedewerkers lichter", zegt Schiphol. "Een belangrijke verbetering. We hebben de tilhulpen in hoog tempo getest, gekocht en geplaatst, terwijl het gewone bagageproces doorging."
Van zes naar drie bagageafhandelaren
Met Aviapartner, dnata, KLM, Menzies, Swissport en Viggo telt Schiphol nu nog zes bagageafhandelaren. Dat moeten er drie worden, besloot het kabinet Rutte IV, om zo de concurrentie te verminderen en de arbeidsomstandigheden te verbeteren.
Zover is het nog niet, en ook in de bagagekelder is nog veel meer werk aan de winkel. De Arbeidsinspectie wil namelijk dat Schiphol de bagagekelder volledig automatiseert.
Zelfrijdende bagagekar
Eerder dit jaar startte Schiphol een proef met een zelfrijdende bagagekar die ook autonoom een met koffers gevulde container in en uit het vliegtuig kan halen. Dat experiment loopt nog tot eind dit jaar. Tot die tijd wordt hij vooral gebruikt om bagage van overstappende passagiers van vliegtuig A naar vliegtuig B te brengen.
"Op dit moment gaan ál die koffers tegelijkertijd het systeem in, wat een enorme druk geeft", vertelde manager Chris Roos eerder tegen NH. "Wat we met dit voertuig kunnen doen, is een deel van de koffers even apart houden. Daarmee kunnen we het systeem verlichten, maar ook de medewerkers."
Meer weten over de zelfrijdende bagagekar? Bekijk dan de reportage van Schiphol-verslaggever Eline Boshuizen hieronder.
Schiphol test zelfrijdende bagagekar die bagagemedewerker moet ontlasten - NH Nieuws