Start van hoofdcontent
nl

Brommobiel wint terrein in Gooi: hoogste aantal in Laren en Blaricum

10 juli 2025, 15.05 uur · Aangepast 10 juli 2025, 15.51 uur · Foto: Er rijden steeds meer brommobielen in het Gooi. Foto: Wikimedia

LAREN – In Laren en Blaricum rijden de meeste brommobielen per 1.000 inwoners van heel Nederland. Landelijk groeit het aantal compacte wagentjes flink, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
De brommobiel is vooral in Noord-Holland in opmars en dan met name in en rond Amsterdam en het Gooi. In Nederland groeide het aantal (vaak elektrische) brommobielen in vijf jaar tijd met ruim 38 procent naar 23.666 stuks.
Volgens analyse van mobiliteitsplatform MicroMobiel.nl zijn de voertuigen, die maximaal 45 kilometer per uur mogen rijden, het populairst in drie regio’s: het Gooi (met Laren en Blaricum als uitschieters), Amsterdam en de Waddeneilanden. Niet alleen op provincieniveau, maar ook landelijk scoren vooral Laren en Blaricum opvallend hoog. In zeven op de tien gemeenten nam het aantal de afgelopen vijf jaar toe.
Tekst loopt door onder de interactieve kaart.

Jongeren kiezen overdekt alternatief

De brommobiel – ook wel '45-kilometerauto' genoemd – staat bekend als vervoermiddel voor ouderen, maar wordt in steden steeds vaker gebruikt door de jeugd. "In het Gooi lijken het vooral jongeren die het als overdekt alternatief voor de scooter beschouwen", aldus Frank Breukelman van MicroMobiel.nl in hun persbericht.
Breukelman verwacht de komende jaren meer groei. “De kans is groot dat steeds meer steden milieuzones zullen kennen. Daarnaast hebben we te maken met een toenemende parkeerdruk, niet in de laatste plaats omdat 'gewone' auto's juist steeds groter worden. Maar ik verwacht dat vooral de elektrische brommobiel ook buiten de steden steeds vaker gebruikt zal worden. Als tweede auto is een brommobiel namelijk een heel voordelige optie, zeker als je 'm thuis kunt opladen."

Snorfiets verliest terrein

Opvallend is dat het aantal snorfietsen in Noord-Holland juist afneemt. Sinds 2020 is het aantal met 17 procent gedaald. In heel het land is die daling zichtbaar.
Volgens Breukelman heeft dat vooral te maken met de helmplicht die sinds 2023 geldt. "Met name jongeren zagen dat niet zitten. Sindsdien zien we natuurlijk de opmars van de fatbike, maar ook de brommobielbranche heeft hier duidelijk garen bij gesponnen."