Start van hoofdcontent
nl

Media Park opent deuren voor grootste publieksdag van het jaar

27 juni 2025, 16.47 uur · Aangepast 17.09 uur · Foto: Bezoekers voor de camera in de green screen-studio tijdens de vorige Xperience Day. Foto: Feike Faase Fotografie

HILVERSUM – Een kijkje nemen bij het Jeugdjournaal, commentaar geven bij een sportwedstrijd of de nieuwste games uitproberen: het kan allemaal tijdens Xperience Day 2025 op zondag 29 juni. Het Media Park in Hilversum opent dan opnieuw de deuren voor jong en oud tijdens dit jaarlijkse evenement.
“Het is voor ons de grootste publieksdag van het jaar”, vertelt Dennis de Bruin, communicatieadviseur bij Beeld & Geluid. “Er komen tussen de 15.000 en 20.000 mensen naar het Media Park om te ontdekken wat er allemaal achter de schermen gebeurt. Wij vinden het belangrijk om de magie van de televisiewereld tastbaar te maken.”
Xperience Day is een initiatief van Beeld & Geluid, in samenwerking met omroepen en mediabedrijven. Ook de gemeente Hilversum levert een bijdrage. Op het terrein zijn talloze activiteiten te beleven, van binnenkijken bij tv-studio’s tot interactieve media-ervaringen.

Media van nu

Bezoekers kunnen kennismaken met presentatoren van bekende programma’s of zelf ervaren hoe het is om voor de camera te staan. Beeld & Geluid biedt daarnaast volop interactieve belevingen.
“We staan bekend als het televisie- en radioarchief van Nederland, maar we doen ook veel met games”, zegt De Bruin. “Kinderen kunnen bij ons de nieuwste games uitproberen. We hopen vooral dat het een leuke, vermakelijke dag wordt voor kinderen en hun ouders.”

NOS als publiekstrekker

Een van de drukstbezochte onderdelen is het voorplein van de NOS. “Daar kun je bijvoorbeeld verslag doen voor het Jeugdjournaal of sportcommentaar geven”, zegt De Bruin. “Dat trekt altijd veel publiek, juist omdat je daar normaal gesproken niet zo makkelijk bij komt.”
Ook het studiogebouw van Omroep MAX is volgens hem de moeite waard. “Daar ontdek je in één gebouw meerdere programma’s. Maar het meeste gebeurt bij Beeld & Geluid zelf – daar valt echt van alles te beleven.”

Visitekaartje voor Hilversum

Volgens De Bruin is het evenement ook een sterk signaal voor de regio. “Hilversum profileert zich - terecht - als mediastad van Nederland en dat maken we hier echt waar. Dit is een unieke kans om die wereld van dichtbij te ervaren.”
Daarnaast maakt de timing deze editie bijzonder. “Xperience Day was eerder altijd onderdeel van Dutch Media Week in oktober, maar nu doen we het voor het eerst vóór de zomer,” legt hij uit. “Het wordt zondag ook nog eens heerlijk weer: perfect om buiten rond te lopen en af en toe een studio binnen te stappen.”

Voor jong en oud

Beeld & Geluid speelt een coördinerende rol en werkt het hele jaar door samen met omroepen en mediapartners. “De contacten zijn goed, daardoor kunnen we dit elk jaar weer samen neerzetten,” zegt De Bruin.
Hoewel het programma geschikt is voor alle leeftijden, richt een groot deel zich op kinderen van 6 tot 12 jaar. “We weten dat vooral ouders met kinderen komen. Voor hen is er van alles te doen, van optredens tot workshops.”
Xperience Day is gratis toegankelijk. Aanmelden wordt volgens De Bruin op prijs gesteld. Alleen wie het museum van Beeld & Geluid wil bezoeken, betaalt een klein bedrag.