Start van hoofdcontent
nl

Daar zit een luchtje aan: Schiphol verwijdert misleidende advertenties voor parfum

27 juni 2025, 14.10 uur · Aangepast 14.41 uur · Door Jouri Bakker

Schiphol heeft misleidende advertenties voor parfum verwijderd en aanbiedingen in folder en op de website aangepast. Dat is gebeurd na onderzoek van de Consumentenbond. Die organisatie stelde vast dat consumenten stelselmatig om de tuin worden geleid. 

'Duty free' parfumwinkel op Schiphol - Foto: ANP/Harold Versteeg

Dat gebeurt niet alleen bij parfum, maar ook bij elektronica en alcohol. De Consumentenbond heeft zich in dit geval op parfum gericht. De prijzen van tien luchtjes werden onderzocht, waarna bleek dat de geadverteerde prijs niet lager was dan de 'local price', terwijl dat wel werd beweerd.

Niet goedkoper, maar duurder

Een voorbeeld: de winkels op Schiphol prijzen een flesje Hugo Boss aan voor 30 euro, met de mededeling dat dat flesje in de winkelstraat 70 euro kost. Dat klopt van geen kant, aldus de bond. 

Bij twee grote drogistketens kost dezelfde parfum óók 30 euro, en krijg je een flesje dat bijna twee keer zo groot is. Op een ander merk belooft Schiphol 19 euro korting, terwijl de consument in de winkelstraat 15 euro minder kwijt is.

Onterecht btw-voordeel voorgespiegeld

Bovendien doet Schiphol nog alsof alle reizigers nog een btw-voordeel krijgen, terwijl dat alleen nog voor reizigers met bestemmingen buiten de Europese Unie geldt. 

"Hoe Schiphol dat precies doet, is ons een raadsel", aldus de Consumentenbond. "Maar winkels buiten Schiphol rekenen gewoon 21 procent btw en zijn alsnog goedkoper of hooguit even duur als Schiphol."

Reizigers die menen misleid zijn, kunnen om compensatie vragen door kassabon of bankafschrift te mailen naar [email protected].