Rond de NAVO-top op 24 en 25 juni doorkruisen heel wat bijzondere vliegtuigen het Nederlandse luchtruim om regeringsleiders van over de hele wereld naar Schiphol te brengen. NH vertelt je welke toestellen de moeite waard zijn en hoe je ervoor zorgt dat je ze niet mist.
Wanneer de regeringsleiders precies op Schiphol landen wordt in verband met de veiligheid niet bekendgemaakt. Ze parkeren op de Polderbaan, die wordt afgesloten.
Trump komt met Air Force One
Bij de meeste spotters staat de Air Force One - het vliegtuig waar de Amerikaanse president Donald Trump mee komt - bovenaan het wensenlijstje. Trump heeft twee toestellen om uit te kiezen, allebei gemodificeerde Boeing 747-200-toestellen. Zodra de president aan boord gaat heet het vliegtuig 'Air Force One.'
Bekijk hieronder hoe oud-president Obama in 2014 vertrok vanaf Schiphol met de Air Force One:
In de Air Force One passen zeventig passagiers. Het toestel landt bijna nooit in Nederland. In 2014 was de laatste keer. Toen organiseerde Nederland de Nucleaire Veiligheidstop, waar werd gesproken over de dreiging van nucleair terrorisme. Het overige vliegverkeer werd toen stilgelegd.
Drie nieuwe vliegtuigen voor Duitsland
Tot twee jaar terug was het nog maar de vraag of de Duitse bondskanselier en ministers ergens op tijd aankwamen. De Airbus A340-vliegtuigen waar zij in werden vervoerd, hadden namelijk erg vaak last van technische problemen.
Het gereedmaken van drie duurzamere Airbus A350-900 toestellen duurde even. Er moest onder andere een speciaal VIP-interieur in de toestellen worden aangebracht. De Duitse luchtmacht kreeg het eerste toestel al in 2020 en het derde pas een jaar geleden.
De Spaanse Airbus A310
Tijdens een staatsbezoek van de Spaanse koninklijke familie aan Nederland vorig jaar april stonden vliegtuigspotters langs de Zwanenburgbaan opgelijnd om een paar mooie plaatjes te schieten van het regeringsvliegtuig van Spanje.
De Airbus A310 wordt niet meer gemaakt, dus er zijn er nog maar weinig in de lucht. Fotograaf Robin Ek zag het toestel dan ook voor het eerst echt vliegen. "Het geluid is echt supermooi, maar ook de kleurensamenstelling past er mooi bij", zei hij toen tegen NH. "Voor mij persoonlijk is het gewoon een perfecte, prachtige kist."
Genoeg ruimte voor Macron
De Franse president Emmanuel Macron hoeft zich geen zorgen te maken dat hij zijn benen nergens kwijt kan. De Airbus A330 is een stuk minder uniek dan het Spaanse toestel (er vliegen er honderden van rond), maar de inrichting is indrukwekkend. Het bestaat uit een privé-presidentiële suite met een douche, een enorme conferentieruimte met 60 zitplaatsen.
Brexit-jet met kleurrijke staart
Dankzij oud-premier Boris Johnson is het Britse regeringstoestel - een Airbus A330 MRTT - sinds 2020 een stuk kleurrijker. Voor één miljoen euro liet hij een Engelse vlag aanbrengen op de grijze staart.
Oppositiepartijen waren het destijds niet eens met Johnsons keuze. Volgens hen waren er wel betere bestemmingen voor het geldbedrag. Het toestel wordt ook wel gekscherend 'Brexit-jet' genoemd.
Waar moet je gaan staan om vliegtuigen te spotten?
Het wordt vliegtuigspotters tijdens de NAVO-top niet makkelijk gemaakt om hun hobby uit te oefenen. Door de strenge veiligheidsmaatregelen is het niet mogelijk om dicht bij de toestellen in de buurt te komen.
Normaal verzamelen vliegtuigspotters zich vaak bij de spottersplek bij de Polderbaan. Omdat de regeringstoestellen daar worden geparkeerd, is die nu dicht. Ook de wegen in de omgeving zijn afgesloten. Er geldt een noodverordening die de politie meer mogelijkheden geeft om mensen uit het gebied te weren en verwijderen.
Maar waar kun je dan wel gaan spotten? Schiphol geeft het advies om naar de locaties bij de Buitenveldertbaan of Aalsmeerbaan te gaan. Ook daar kun je te maken krijgen met veiligheidsmaatregelen als toegangscontroles en tijdelijke afzettingen. Ook het panoramaterras op Schiphol is gewoon open.
Geen aparte landingsbaan
Op welke landingsbanen de regeringstoestellen uiteindelijk zullen schitteren, hangt af van het weer. De luchtverkeersleiding op Schiphol heeft geen aparte landingsbaan voor hen gereserveerd, maar de toestellen krijgen wel voorrang als dit mogelijk is op het reguliere vliegverkeer.
NH's NAVO-top Magazine
NH doet vanaf vandaag een week lang verslag van de impact van de NAVO-top op Noord-Holland. De top in Den Haag volgen we zijdelings, maar we maken verhalen in woord en beeld over de gevolgen in Noord-Holland.
Alle verhalen over de impact van de top op de provincie worden gebundeld op de themapagina.
Op dinsdag 24 juni, de eerste dag van de top, zenden we het NAVO-top Magazine uit op televisie. In drie etappes (om 11.10, 15.10 en 19.30) praten we jullie met live-bijdragen, nieuwsitems en achtergrondverhalen bij over de situatie in Noord-Holland.