HILVERSUM - Verwarring, volle treinen en lege perrons. Op station Hilversum was goed te merken dat het de vierde stakingsdag van het NS-personeel was. Veel treinen reden niet en de informatie op de schermen veranderde regelmatig. Vooral de onverwachte wijzigingen zorgden voor frustratie onder reizigers.
‘Ik dacht slim te zijn door vroeg te vertrekken, maar het is nu al mijn derde poging,’ zegt student Maaike (22). ‘Eerst stond er dat hij ging rijden, toen ineens niet meer. Je voelt je echt aan je lot overgelaten.’
Vanuit Hilversum konden reizigers dinsdag in feite maar een enkele kant op: richting Utrecht of Amersfoort. De treinen die die kanten op reden waren schaars en behoorlijk vol. Richting Amsterdam, Hoofddorp en de rest van Noord-Holland reden de hele dag geen treinen. Oostwaarts kwam men niet verder dan Amersfoort, bestemmingen als Zwolle, Deventer en Enschede waren onbereikbaar.
Alternatief
‘Ik probeer bij mijn ouders in Apeldoorn te komen,’ zegt Peter (36), die op een bankje zit te bellen. ‘Maar ik kom Hilversum gewoon niet uit. Via Amersfoort lukt niet, via Utrecht is het onzeker en ondertussen is de informatie onduidelijk.’
Opvallend genoeg was het op station Hilversum zelf relatief rustig. Geen overvolle hal, maar een stroom reizigers die doelgericht hun weg zochten, of probeerden te vinden. Veel mensen leken van tevoren op de hoogte van de staking of hadden alternatieve plannen gemaakt.
Nergens zitten
Toch kwam er gaandeweg steeds meer onduidelijkheid. ‘In de ochtend was het overzichtelijker,’ vertelt Farah (32). ‘Maar nu vallen er ineens extra treinen uit die eerder nog wel reden. Dan ben je dus voor niets naar het station gekomen.’
De treinen die wél reden, zaten vaak aardig vol. ‘Je kon nergens zitten, mensen stonden zelfs bij de deuropening,’ zegt ze. ‘Maar ja, je moet gewoon ergens heen.’
Een veelgehoorde klacht op het station is dat de communicatie vanuit NS te wensen overlaat. De reisplanner en borden op het station geven volgens reizigers niet altijd dezelfde informatie.
Dag vol haken en ogen
‘Op de app stond dat er een trein reed naar Amersfoort, maar op het station was die al geschrapt,’ zegt Maaike. ‘Waarom wordt dat dan niet gewoon overal hetzelfde weergegeven?’
De staking van dinsdag maakte onderdeel uit van landelijke acties van NS-personeel, dat onder meer betere roosters en hogere lonen eist. De gevolgen waren voor reizigers goed merkbaar, zeker op een knooppunt als Hilversum. ‘Ik snap dat mensen staken voor beter loon,’ zegt Peter. ‘Maar dan moet de communicatie wel beter. Nu voel je je echt in de steek gelaten.’
De NS adviseerde reizigers om voor vertrek de actuele reisplanner te checken. Maar op station Hilversum bleek dinsdag dat ook dát geen garantie is.