Vergeleken met de rest van werkend Nederland ervaren Schiphol-medewerkers hogere werkdruk en minder autonomie in hun werk. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Ook zijn ze minder vaak tevreden over de (sociale) veiligheid tijdens hun werk op de luchthaven. "De uitkomsten laten zien dat er op bijna alle fronten werk aan de winkel is op Schiphol", zegt Jaap de Bie, campagneleider bij vakbond FNV.
Het onderzoek is uitgevoerd door TNO in opdracht van Schiphol en vakbonden FNV en CNV. Er deden ongeveer 1.600 van de 75.000 medewerkers van Schiphol en andere bedrijven op het vliegveld aan mee. "Dat is een uiteenlopende groep: van beveiliging en buspersoneel tot de bagageafhandelaars", aldus De Bie.
Uit het onderzoek blijkt dat de medewerkers het gevoel hebben dat ze niet altijd zelf kunnen beslissen hoe ze hun werk uitvoeren. Ook vinden ze dat ze snel, hard en veel werk moeten verzetten.
Niet genoeg tijd om veiligheidsprocedures te doorlopen
Met de (sociale) veiligheid zou het op de luchthaven ook niet goed gesteld zijn. Ruim de helft (56 procent) van de medewerkers vindt dat de leidinggevenden er alles aan doen om onveilig werk te voorkomen, tegenover driekwart landelijk. Iets meer dan de helft geeft aan genoeg tijd te hebben om alle veiligheidsprocedures te doorlopen.
Medewerkers van de luchthaven krijgen daarnaast ook een stuk vaker te maken met conflicten, ongewenst gedrag en discriminatie. "De uitkomsten laten zien dat er op bijna alle fronten werk aan de winkel is op Schiphol", vindt FNV-campagneleider De Bie.
"Er werd altijd voor de goedkoopste optie gekozen"
FNV vindt dat het onderzoek laat zien dat de gevolgen van de 'race naar beneden' nog altijd goed voelbaar zijn. "Op Schiphol moest voor 2022 alles voor de allerlaagste prijs", zegt De Bie. "Er werd altijd voor de goedkoopste optie gekozen. Dat zie je goed terug bij de beveiliging: de kosten per passagier zijn daar enorm gedaald de afgelopen twintig jaar. En dat gaat ten koste van de werkdruk en een gezonde veiligheidscultuur."
Tekst loopt door onder de foto.
In 2022 is vervolgens afgesproken dat niet de prijs, maar de mens de eerste prioriteit moet zijn bij het doen van een aanbesteding bij de beveiliging. En ook bij de bagageafhandelaars zijn afspraken gemaakt om wat aan de hoge werkdruk te doen. Daar is besloten dat het aantal bedrijven gehalveerd moet worden, van zes naar drie.
Te veel bagagebedrijven op Schiphol
De vakbonden en een aantal politieke partijen vonden zes bedrijven namelijk te veel. Doordat er voor de luchtvaartmaatschappijen veel keuze is in met wie ze in zee gaan, blijven de tarieven laag. Dat is fijn voor de maatschappijen, maar gaat ten koste van arbeidsomstandigheden van het personeel. De halvering van het aantal bagagebedrijven moet dit jaar gebeuren, maar wanneer is nog onbekend.
De Bie ziet nog een oplossing hoe de werkdruk bij de bagageafhandelaars teruggebracht kan worden. "Zorg dat je een minimumbezetting hebt, als je daar de werkdruk wil aanpakken. Zodat een bedrijf niet kan concurreren met een ander bedrijf door met een persoon minder een vliegtuig in en uit te laden."
De afgelopen jaren zijn er voor medewerkers van Schiphol een aantal positieve ontwikkelingen geweest, zoals verbeterde rustruimtes en betere arbeidsvoorwaarden. "Maar uit dit rapport blijkt dat dat nog niet genoeg is. Er moet nog veel meer gebeuren", aldus De Bie.