Start van hoofdcontent
nl

Natuurorganisaties eisen sancties tegen Schiphol: 'Handhaven en minder vluchten'

4 juni 2025, 18.00 uur · Door Eline Boshuizen

Natuur- en milieuorganisaties reageren verheugd op het besluit van de rechtbank dat de natuurvergunning van Schiphol wordt vernietigd. De partijen roepen de overheid op om snel in te grijpen: "Ze vliegen nu illegaal." Schiphol zelf legt zich niet neer bij de uitspraak en gaat in hoger beroep.

Sijas Akkerman van Natuurfederatie Noord-Holland legt uit wat stikstof doet met natuur - Foto: NH/Eline Boshuizen

"Zonder meer, we zijn blij", reageert Johan Vollenbroek van Stichting Mobilisation for the Environment (MOB), woordvoerder van de partijen die de rechtszaak aanspanden. Volgens de partijen blijkt uit deze uitspraak dat het huidige maximumaantal aantal vliegbewegingen (500.000) niet te handhaven is. Een grotere krimp van Schiphol is volgens hen dus noodzakelijk. 

"Wij hopen eigenlijk dat Schiphol verstandig is en het aantal vluchten gaat inperken, en als Schiphol dat niet doet, dat de minister daar iets van gaat zeggen. Hopelijk krijgen we nu een verstandiger kabinet. In Nederland is gedogen populair, maar ze vliegen nu illegaal", aldus Vollenbroek. 

'Tóch handhaven' 

"Een onvermijdelijk oordeel, van de rechter", reageert Sijas Akkermans van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. "Nu is het zaak dat ook de overheid laat zien dat we in een rechtsstaat leven. En dus handhavend gaat optreden. Dat betekent onvermijdelijk minder vluchten op Schiphol. Wat mij betreft deze zomer al. Bijvoorbeeld door te starten met het schrappen van nachtvluchten."

Schiphol is echter niet van plan om deze zomer minder te gaan vliegen en gaat in hoger beroep. Het bedrijf reageert:

Reactie van Schiphol

"Uit de uitspraak van de rechter blijkt dat Schiphol de aanvraag grotendeels goed heeft ingediend en de bestaande rechten en effecten van luchtvaart goed in kaart heeft gebracht. De natuurvergunning schiet echter te kort op het gebied van het additionaliteitsvereiste. Een eis die is aangescherpt 18 december 2024, nadat Schiphol de natuurvergunning had gekregen. We treden over deze uitspraak in overleg met het ministerie van LVVN. Additionaliteit vraagt een landelijke oplossing van de overheid."

Schiphol stelt dat ze op basis van de uitspraak de vergunningaanvraag zal wijzigen. "Tegelijkertijd gaan we in hoger beroep. Deze uitspraak zal op korte termijn geen effect hebben op het aantal vluchten van en naar Schiphol."

Dat additionaliteitsvereiste, hoe zat het ook alweer? Schiphol heeft negen veehouderijen opgekocht om stikstofruimte te verkrijgen. Het idee was: als die boeren stoppen met uitstoten, ontstaat er ruimte voor het vliegverkeer. Maar volgens de rechter telt dat niet als geldige compensatie vanwege het additionaliteitsvereiste.

Als je schade aan de natuur wilt compenseren, moet je dat namelijk doen met extra natuurmaatregelen - dus niet met iets wat sowieso ging gebeuren. De voorwaarde is dat de uitstootreductie van stoppende boeren niet al vereist is voor het beschermen van natuurgebieden. Volgens de rechtbank heeft Schiphol ‘onvoldoende inzichtelijk gemaakt’ of aan deze eis is voldaan.

KLM

Luchtvaartmaatschappij KLM, grootgebruiker van de luchthaven, laat weten het besluit over de natuurvergunning op Schiphol en de gevolgen daarvan voor KLM te bestuderen en komt niet met een inhoudelijke reactie.