Maikel verjaagt vogels op Schiphol: "Je wilt het liefst geen slapende eenden wakker maken"
Een laser, een auto met vogelverschrikgeluiden en een seinpistool. Het zijn de hulpmiddelen die vogelverschrikker Maikel Hoogervorst kan inzetten om vogels te verjagen op Schiphol. Hij en zijn team werken dag en nacht om Schiphol vogelvrij te maken, maar dat is eigenlijk niet te doen.
"We rijden de hele dag rond, maar als je net een groepje vogels hebt verjaagd, kunnen ze daarna weer terugvliegen", vertelt Maikel. Vogels kennen geen grenzen, en dat maakt het werk van een bird controller soms best uitdagend. "Al zou je het hier asfalteren van voor tot achter, alsnog zou je vogels houden."
Botsingen met vogels
Het worden birdhits of birdstrikes genoemd als vliegtuigen botsen met vogels. Die botsingen kunnen grote gevolgen hebben. Als een grote vogel in de motor terecht komt, kan een motor uitvallen. Ook kan een cockpitraam sneuvelen door een botsing.
"Je wilt het liefst geen slapende eenden wakker maken"
"De grote vogels die de meeste schade kunnen aanrichten, zoals knobbelzwanen of ganzen, daar zijn we het meest gebrand op om die te verjagen", legt Maikel uit. Hij heeft een soort zesde zintuig voor vogels. Toch verjaagt hij niet alle vogels, omdat een verjaging ook averechts kan werken.
"Dieren die rustig vliegen kunnen ook gestrest raken. Je wilt daarnaast liever niet slapende eenden wakker maken en op laten vliegen doordat je ze laat schrikken", vertelt hij. Daarom is het goed afwegen welke hulpmiddelen hij inzet en wanneer. Benieuwd? Bekijk hierboven de video.