Start van hoofdcontent
nl

Streep door vierde aanvliegroute Schiphol: wat betekent dit voor Noord-Holland?

21 februari 2025, 15.58 uur · Aangepast 21 februari 2025, 20.41 uur · Door Eline Boshuizen

Goed nieuws voor bewoners van 't Gooi: er gaat definitief een streep door de vierde aanvliegroute naar Schiphol. Dat staat in de eerste plannen voor de nieuwe indeling van het luchtruim, die minister Madlener vandaag bekend maakte. Ook zal er meer op de Kaagbaan worden gestart en minder op de Aalsmeerbaan. 

KLM-vliegtuig met maan op de achtergrond - Foto: NH

Die vierde aanvliegroute leek een logische en goede stap, vond het vorige kabinet. Door een nieuwe aanvliegroute in te voeren, zouden vliegtuigen directer richting Schiphol vliegen en minder onnodige kilometers maken. Daarmee zou brandstof worden bespaard en minder schadelijke stoffen worden uitgestoten.

De vierde aanvliegroute zou grofweg vanuit Duitsland over Nijmegen en Gelderland gaan, om vervolgens via Utrecht en 't Gooi bij Schiphol uit te komen. Ook in die andere provincies is de afgelopen jaren regelmatig geprotesteerd tegen de plannen. 

Bewoners verenigden zich in de actiegroep Stop4deroute omdat ze vreesden dat 1,3 miljoen mensen meer overlast zouden krijgen. Begin februari sloegen de bezorgde burgers nog alarm tijdens een protest bij de Tweede Kamer. 

Lees verder onder de video

Protest actiegroep Stop4deroute in Den Haag - NH Nieuws

Tijdens het ontwerpproces van het nieuwe luchtruim bleek dat het niet mogelijk was om de vierde route te laten aansluiten op de internationale vliegroutes. Wil je in Nederland iets aanpassen in de lucht, dan moeten ook Duitsland en Polen bijvoorbeeld aanpassingen doen in hun luchtruim. En dat bleek ingewikkelder dan gedacht.

Waarom eigenlijk een nieuwe indeling van het luchtruim?
Het kabinet werkt aan een slimme en betere indeling van het luchtruim. Dat is een enorme puzzel. De Europese Unie heeft de wens om zo kort mogelijk te vliegen om zo minder CO2 en andere schadelijke stoffen uit te stoten. Maar de kortste route vliegen is niet altijd mogelijk, onder meer omdat er in Europa meerdere militaire oefengebieden zijn. 

Geen vierde aanvliegroute dus, maar het luchtruim wordt wel anders ingedeeld. En daarvan gaan omwonenden rondom Schiphol de gevolgen mogelijk merken. 

Meer geluid boven Hoofddorp, minder boven Aalsmeer, Uithoorn en Hilversum

Uit een analyse van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) blijkt dat er een lichte verschuiving zal zijn van de geluidsbelasting. Zo zal er in Hoofddorp meer vliegtuiggeluid te horen zijn en zorgt de nieuwe indeling voor een afname van de geluidsbelasting in Aalsmeer en Uithoorn (de Zuidoosthoek). Ook Hilversum en omstreken zal volgens de berekening iets minder vliegherrie voor zijn kiezen krijgen.

De verwachte toename van geluid rond Hoofddorp komt door het intensievere gebruik van de Kaagbaan. Vliegtuigen met bestemmingen in het westen die vanaf die baan vertrekken vliegen doorgaans over Hoofddorp. De verwachte afname in de Zuidoosthoek is het gevolg van minder intensief gebruik van de Aalsmeerbaan. 

Verder weg van Schiphol (+45km) lijkt de nieuwe indeling geen verschil uit te maken. Uit de analyse, die gebaseerd is op simulaties en niet op daadwerkelijke vluchten, blijkt dat de uitstoot van CO2 door de nieuwe indeling vrijwel gelijk blijft. 

Glijvluchten 

De herindeling legt de basis voor 'glijvluchten'. Vliegtuigen zouden in de toekomst op een grotere hoogte beginnen aan hun landing naar de luchthaven, waarbij vliegtuigen vervolgens geleidelijk dalen in plaats van ‘stapsgewijs’.  

Door vliegtuigen meer geleidelijk te laten dalen, wordt de geluidsoverlast op de grond verminderd doordat een piloot minder gas hoeft te geven. Ook scheelt dit in uitstoot van schadelijke stoffen boven woon- en natuurgebieden rond de luchthaven. Er wordt nu onderzocht of het mogelijk is om zulke vaste routes te gaan vliegen.