Het aantal mensen dat op Schiphol werkt en door de Schiphol Group betaald wordt, is het afgelopen jaar explosief gegroeid. Op iedere vijf werknemers is er één bijgekomen. Klotst het geld tegen de plinten of is er een andere verklaring voor de snelle en forse uitbreiding van het team?
In 2023 had de Schiphol Group 2571 mensen in dienst die op Schiphol werkten. Vorig jaar waren dat er 3032, zo blijkt uit het jaarrapport van 2024 dat de luchthaven vandaag publiceerde. Dat is een toename van bijna 20 procent.
Ook voor de Schiphol Group als geheel werkten vorig jaar veel meer mensen dan het jaar ervoor. In 2023 waren dat er 2820, vorig jaar 3527. Een toename van ruim 22 procent. Een klein deel daarvan kan worden verklaard door personeel van luchthavenretailer Kappé, dat recent door Schiphol is overgenomen.
"Na jaren met covid en een reorganisatie hebben we veel collega's aangenomen"
Sinds die overname valt ook het personeel van vijftien winkels op Schiphol onder het eigen personeelsbestand. Het gaat om winkels die onder meer cosmetica, parfum, zonnebrillen en drogisterij verkopen. Bij elkaar gaat het om 223 medewerkers.
Toch komt verreweg de grootste toename op conto van Schiphol zelf. In 2024 had de Schiphol Group 18 procent meer werknemers op Schiphol rondlopen dan het jaar ervoor. Hoe verklaart de luchthaven die toename?
Meer externen op contract
"Na jaren met covid en een reorganisatie hebben we veel collega's aangenomen", vertelt een Schiphol-woordvoerder. "We zien dat er veel interesse is om op Schiphol te werken." Onder hen zijn ook mensen die eerder extern werden ingehuurd, 'die we nu een baan hebben kunnen bieden'.
Of de strengere handhaving van wet DBA misschien een rol heeft gespeeld? Dat is de wet die schijnzelfstandigheid onder zelfstandigen moet tegengaan, waardoor zij dus niet mogen worden ingehuurd voor hetzelfde werk dat werknemers in loondienst doen. "Speelt geen rol", aldus de woordvoerder. "De aantallen zijn vanwege de gestelde doelen."
Schiphol trekt inderdaad van alles uit de kast om nieuw personeel te werven, zo ondervond Schiphol-verslaggever Eline Boshuizen onlangs aan den lijve.
Lees verder onder de video
Schiphol hoopt banen te vullen door tours te geven over de luchthaven aan potentiële nieuwe medewerkers - NH Nieuws
Al die mensen zijn nodig omdat de luchthaven de komende jaren meerdere speerpunten heeft. "We investeren fors in een kwalitatieve luchthaven, we bouwen en verbeteren onze infrastructuur, de passagiersbeleving, arbeidsomstandigheden. We hebben de operatie op orde."
Trots liet Schiphol vandaag zien dat het het bedrijf afgelopen jaar voor de wind ging. Zo werden er in 2024 meer passagiers verwelkomd dan een jaar eerder, en boekte het weer eens een flink positief resultaat (+291 miljoen euro). Maar omdat er inmiddels ook flink wordt geïnvesteerd (één miljard euro), is de kasstroom toch negatief (-405 miljoen euro).
Ook de hubfunctie blijkt als vanouds een speerpunt: Schiphol benadrukt dat er vanaf de luchthaven op 301 bestemmingen wordt gevlogen, waarvan 126 intercontinentaal. De komende maanden komen daar nog een paar bestemmingen bij, want KLM gaat op het Engelse Exeter, het Franse Biarritz en de Sloveense hoofdstad Ljubljana vliegen.
Investeringen
De komende vijf jaar wordt er 6 miljard euro geïnvesteerd om de arbeidsomstandigheden, dienstverlening en infrastructuur van de luchthaven te verbeteren. Het gaat volgens Schiphol om het grootste investeringsplan ooit in de geschiedenis van de luchthaven.
Volgens CEO Pieter van Oord heeft de luchthaven grote stappen gezet: "Onze stabiele operationele prestaties zorgden ervoor dat reizigers een korte wachttijd hadden. We gaan in 2025 onverminderd door met investeren in een kwalitatief betere en duurzamere luchthaven. Dat is hard nodig, zodat Schiphol een bijdrage kan blijven leveren aan de brede welvaart van Nederland."
Vraag naar vliegreizen blijft hoog
De vraag naar vliegreizen blijft hoog. In 2024 gingen zo’n negen miljoen Nederlanders met het vliegtuig op reis. Schiphol verwacht dat het aantal passagiers en vluchten in 2025 verder zal stijgen. Dit mag van het kabinet dus tot maximaal 478.000 vluchten.
Tegelijkertijd hangt het maximumaantal vluchten in de toekomst af van Europese besluitvorming. De Nederlandse overheid wil op termijn het aantal vluchten beperken en volgt hiervoor een zogeheten Balanced Approach-procedure, die momenteel door de Europese Commissie wordt beoordeeld.
Ook bij een vastgesteld aantal vliegtuigbewegingen verwacht Schiphol in de toekomst meer reizigers te verwelkomen, omdat luchtvaartmaatschappijen nieuwe en grotere vliegtuigen zullen inzetten. Schiphol blijft zich naar eigen zeggen inzetten voor verbetering: "We zetten ons elke dag in voor gelukkige reizigers, gelukkige medewerkers en gelukkige buren", aldus Van Oord.