Storm Conall veroorzaakte gisteren flinke overlast op luchthaven Schiphol. Naast talloze vertraagde en geannuleerde vluchten moesten meerdere toestellen een doorstart maken. Toen de storm op zijn hoogtepunt was, besloot Luchtverkeersleiding Nederland het vliegverkeer te beperken tot één enkele start-en-landingsbaan.
Zo'n 120 vluchten, waarvan 57 retourvluchten van KLM, werden gisteren geannuleerd. Bij de meesten zullen de weersomstandigheden een rol hebben gespeeld, maar er kunnen ook andere factoren zijn geweest, laat een woordvoerder van de luchthaven weten. Bijvoorbeeld gebrek aan materieel, personeel of weersomstandigheden op de plek van bestemming
Tussen ongeveer 18.30 uur en 22 uur kon alleen de Buitenveldertbaan worden ingezet voor zowel starts als landingen.
Zijwind
NH was gisteren op Schiphol toen de storm losbarstte. De wind stond grotendeels 'in de baan', wat gunstig is voor piloten, omdat het eenvoudiger is om recht tegen de wind in te landen. Bij sterke zijwind wordt het aanzienlijk lastiger om een toestel recht op de baan te krijgen.
Andere banen konden op dat moment niet worden gebruikt vanwege de te sterke zijwind. Bij stormachtige omstandigheden wordt de keuze voor de start-en-landingsbaan vooral bepaald door de windrichting. Vliegtuigen stijgen en landen bij voorkeur tegen de wind in om maximale controle te behouden.
Zijwindlimieten, ook wel crosswindlimieten genoemd, zijn cruciaal voor de vliegveiligheid. Deze limieten worden vastgesteld door de vliegtuigfabrikant, zoals Boeing of Airbus, maar luchtvaartmaatschappijen en piloten kunnen strengere limieten hanteren, afhankelijk van ervaring, training en weersvoorspellingen. Als de zijwind deze limieten overschrijdt, is landen simpelweg niet toegestaan.
Doorstarts
Toch hebben windvlagen ervoor gezorgd dat er meerdere doorstarts zijn geweest. Bij een doorstart wordt de landing op het laatste moment afgebroken, om het na een rondje nog een keer te proberen. Een woordvoerder van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) laat weten dat er waarschijnlijk tussen de vijf en tien doorstarts zijn geweest.
"Piloten geven dan aan dat ze te veel last hebben van de wind of niet stabiel genoeg voor de baan hangen om veilig te kunnen landen. Ze maken dan een doorstart en worden door ons opnieuw naar een veilige landing begeleid", legt de woordvoerder van LVNL uit.
Samen met NH langs de baan
✈️ Ben jij een vliegtuigliefhebber en ga jij wel eens vliegtuigen spotten tijdens een storm? 🎥 En zou je het leuk vinden om een keer met NH langs de baan te filmen of fotograferen?
📧 Stuur een e-mail naar [email protected] met je gegevens.