De gemeente Aalsmeer overweegt voor de derde keer de complexe rotondes op de Burgemeester Kasteleinweg aan te passen. Daarmee zouden ze veiliger moeten worden. Betrokken Aalsmeerder Gerard Zelen (74) kan niet wachten en hoopt op ingrijpende maatregelen. "Op korte termijn kun je het best de twee richtingen voor fietsers afschaffen."
De 74-jarige inwoner van Hornmeer gebruikt de rotondes regelmatig. Voorheen op een traditionele fiets, maar omdat zijn 'knieën het niet meer zo goed doen' tegenwoordig op een e-bike.
"Die fatbikes zijn de kwaaie geesten". Zelen beschuldigt jonge bestuurders van hippe, elektrische fietsen van onverantwoord rijgedrag op de rotondes. "Die kunnen maar één snelheid, zo lijkt het."
De gemeente erkent dat de rijstijl van (snelle) fietsers bij een deel van de ongelukken een rol speelt. Daarom werd eerder dit jaar bij de Dorpsstraat-rotonde een verhoogde stoeprand aangebracht, om naderende fietsers te dwingen vaart te minderen.
Herinrichting
Sinds de herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg lijkt de weg er niet veiliger op geworden. De vijf rotondes op de weg zijn zo complex dat een foutje snel gemaakt is, en een ongeluk dus op de loer ligt, stelde een onderzoeksbureau eerder vast.
De rotondes kunnen om meerdere redenen als complex worden ervaren. Zo rijdt de bus bij vier van de vijf rotondes dwars over de rotonde en moeten automobilisten en fietsers de bus voorrang verlenen. Fietsers mogen de rotondes bovendien in beide richtingen gebruiken, waar niet alle automobilisten altijd rekening mee houden.
Eerder waren al andere maatregelen genomen. Zo is vorig jaar de bebording op en rond de rotondes aangepast en zijn de voorsorteervakken op de rotondes verwijderd. Ook zijn buschauffeurs sindsdien verplicht te stoppen voordat ze vanaf de Aalsmeerderbrug de rotonde bij de Dorpsstraat oprijden. Dat laatste lijkt te hebben geholpen. Bussen zijn het afgelopen jaar niet of nauwelijks betrokken geweest bij ongelukken.
Fietsers zijn nog altijd kwetsbaar, zo bleek eerder deze week maar weer eens. Afgelopen donderdag raakte een fietser zwaargewond bij een aanrijding met een bestelbus op de rotonde bij de Dorpsstraat.
Monique de Haas woont pal naast de rotonde en vertelt dat de politie nog bezig was met de afhandeling van dat ongeluk, toen er een tweede ongeluk gebeurde. "Dat was minder heftig. Een fietser die op een autoruit was gevallen en gewond was geraakt aan z'n hand." De politie kan dat niet bevestigen.
Eerder vertelde Monique voor de camera van NH dat ze geregeld slachtoffers van ongelukken op de rotonde eerste hulp verleent. Naar aanleiding van de klachten over de rotondes nam NH de proef op de som en trotseerde onder leiding van rijschoolhoudster Lydia de rotondes.
Lees verder onder de video
Tegen platform Nieuws in Aalsmeer zegt wethouder Bart Kabout dat 'het tijd is om de balans op te maken of er aanvullende maatregelen nodig zijn'. "Wij hebben begrip voor de emotie en zorgen die na een ongeval zoals dat van gistermiddag losmaakt bij onze inwoners", stelt wethouder Kabout in een reactie. "Ook voor de gemeente is veiligheid cruciaal."
Wanneer de knoop naar verwachting wordt doorgehakt, kan zijn woordvoerder niet zeggen, omdat dat 'ook afhankelijk is van de Vervoerregio, de provincie en Connexxion, de andere partijen in deze kwestie'.
Daar zit volgens Aalsmeerder Gerard Zelen de pijn. "De gemeente moet zich eens wat harder opstellen richting de provincie", zegt hij. Omdat de vier partijen gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de HOV-verbinding die over de rotondes loopt, zijn aanpassingen bovendien vaak een zaak van lange adem. "Nu komt het aan op daden."
Behalve het invoeren van eenrichtingsverkeer voor fietsers op de rotondes, moet er ook meer gehandhaafd worden op snelheidsovertredingen, vindt Zelen. Volgens hem gaan te veel automobilisten die de maximumsnelheid van 30 km/u negeren nu vrijuit.
Rotondestress
De gemeente heeft bewoners gevraagd mee te denken over een nieuwe verkeerscirculatieplan. Tijdens een bijeenkomst in mei bleek dat de aanwezigen de rotondes liever kwijt dan rijk zijn. Al kan er ook met minder rigoureuze maatregelen winst worden geboekt, denken sommigen. Zo opperde iemand om de bus in plaats van dwars over de rotonde weer met de rotonde mee te laten rijden, waardoor busreizigers iets langer onderweg zijn.
Het college werkt de komende tijd aan een update, en deelt haar bevindingen binnenkort met de gemeenteraad, bevestigt de woordvoerder van de wethouder.