Start van hoofdcontent
nl

Westfrisiaweg toch aansluiten op de Houtribdijk? Prestigeproject wordt nieuw leven ingeblazen

11 juni 2024, 20.04 uur · Aangepast 12 juni 2024, 13.23 uur · Door Maurits van Egdom

De mogelijke aansluiting van de Westfrisiaweg op de Houtribdijk krijgt opnieuw aandacht. Deze nieuwe verbinding moet de Kop van Noord-Holland minder afhankelijk maken van de drukke A7, A8 en A9. De Westfriese Bedrijvengroep heeft een ambitieus plan om de aansluiting binnen tien jaar te realiseren, maar dat gaat niet zonder uitdagingen.

De Houtribdijk - Foto: Marco van Middelkoop/Rijkswaterstaat

Het plan om de Westfrisiaweg aan te sluiten op de Houtribdijk komt niet zomaar uit de lucht vallen, legt Hans Peter Baars van de Westfriese bedrijvengroep uit. In het verleden is de mogelijke aansluiting van de weg al meermaals besproken, maar werd het iedere keer op de lange baan geschoven. "Met de recente ontwikkelingen op de A7, blijkt nogmaals hoe kwetsbaar Noord-Holland is qua wegverbindingen. Het is daarom des te belangrijker dat de verbreding van de Westfrisiaweg en de Houtribdijk wordt voortgezet." 

De tweebaansweg stopt nu bij de rotonde in Bovenkarspel, waarna die overgaat in een enkelbaansweg richting de dijk die Enkhuizen verbindt met Lelystad. En dat moet anders, vindt Baars. "We willen ter hoogte van de Broekerhaven de weg doortrekken via het Markermeer naar de dijk."

Namens de Westfriese Bedrijvengroep zwengelt hij - samen met andere betrokkenen - opnieuw de dialoog aan. Maandagmiddag werd het plan aan de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland gepresenteerd, die op hun beurt positief reageerden. "We maken nu een plan dat we over 10 jaar kunnen realiseren. Een extra pluspunt is dat je met een rechtstreekse verbinding met de Houtribdijk ook veel minder verkeer hebt dat de stad in gaat", zegt wethouder Wim Bijman (Enkhuizen) daarover.

Tekst gaat verder onder de foto.

Het plan wordt gepresenteerd aan de SED-gemeenten - Foto: Aangeleverd

Schiereiland

Volgens Baars maakt de aansluiting de Kop van Noord-Holland minder afhankelijk van de toch al zwaar belaste A7, A8 en A9. "We zijn eigenlijk een schiereiland, verbonden door drie bretels die behoorlijk strak zitten. Er hoeft maar iets te gebeuren en we liggen plat."

Ook biedt het de regio volop kansen, benadrukt hij. "Dan moet je denken aan woningbouw, de uitbreiding van de havens en bedrijventerreinen en nieuwe natuur. Daarbij leidt het ook tot werkgelegenheid en een veiligere verbinding."

Een lange adem

De aansluiting van de Westfrisiaweg op de Houtribdijk staat of valt met Europese steun. Het West-Friese ‘prestigeproject’ zal naar verwachting miljoenen euro's gaan kosten. Naast dat de provincies Noord-Holland en Flevoland moeten aanhaken, moet er ook gelobbyd worden in Brussel. "Dit heeft alleen kans van slagen als het breed gedragen wordt", aldus Baars.

Volgens de provincie staat het plan wederom op de politieke agenda. "We kennen de wensen en die snappen we ook", aldus een woordvoerder. "Maar het is niet het enige project in Noord-Holland dat opgepakt moet worden. We moeten een afweging maken: wat zijn onze ambities? En wat is ervoor nodig?" 

Hoe Flevoland erin staat, die de weg over de dijk beheerd, is niet bekend.