Start van hoofdcontent
nl

Komst van snelle busverbinding gaat Huizen miljoenen euro's extra kosten

16 mei 2024, 15.00 uur · Aangepast 15.19 uur · Door Pieter Witte

De aanleg van de snelle busverbinding in Huizen kan komende maand weer van start gaan, nadat de werkzaamheden een jaar hebben stilgelegen. Voor de gemeente zit er wel een heel ander prijskaartje aan vast: van 6,5 miljoen in het oorspronkelijke plan moet Huizen nu 11,5 miljoen neertellen. Deze bijna verdubbeling heeft onder andere te maken met prijsstijgingen en 'voortschrijdend inzicht'.

Dit bord kan binnenkort weer tekst krijgen - Foto: Pieter Witte

Het ambitieuze plan van een snelle busverbinding naar Hilversum, die ook door Huizen zou gaan rijden, begon zo'n tien jaar geleden. Nadat de gemeente vorig jaar in de clinch kwam met uitvoerder BAM lag het hele project stil. Voornaamste reden voor het conflict was geld, maar na 'goede en constructieve gesprekken' tussen Huizen en de uitvoerder lijkt het er nu dan toch op dat dat die snelle busbaan er komt.

5 miljoen erbij

De oost-west-as, in de volksmond heet het traject HOV, had in eerste instantie een kostenplaatje van ongeveer 6,5 miljoen euro. Hoewel er woensdagavond in de vergadering bij de Huizer commissie Fysiek Domein door sommigen zelfs werd gesproken van een oorspronkelijk bedrag, tien jaar geleden, van 800.000 euro. 

Vorig jaar maakte BAM bekend dat de werkzaamheden het budget flink zouden gaan overschrijden. De hele operatie viel duurder uit. Dat was uiteindelijk reden voor de gemeente om de aanleg stil te leggen. Al met al is er een jaar niets gebeurd. Na de gemeente en de uitvoerder elkaar weer gevonden hebben, blijkt het hele feest 5 miljoen duurder uit te vallen.

"Het kost alle Huizers 21 cent per persoon"

Bewoner langs HOV-traject

Een onderzoeksbureau heeft onderzocht waar de budgetoverschrijding van 5 miljoen vandaan komt. Hoewel er inderdaad prijsstijgingen zijn van rond een miljoen euro en het vervangen van een riool destijds niet was begroot, zit er een ook een nogal opvallende en weinig zeggende kostenpost in: 'Voortschrijdend inzicht'. 

In de loop van het voorlopige ontwerp naar het definitieve ontwerp heeft de gemeente met dit inzicht rond de 1,5 miljoen extra moeten budgetteren. Ook de kosten voor het bouwteam liepen onder andere door 'discussies' 1,5 miljoen hoger op. Alles bij elkaar opgeteld, zal de rekening dus waarschijnlijk meer dan 11,5 miljoen euro gaan bedragen.

Geluidsoverlast

Dat is een extreem dure aanschaf voor Huizen. Maar opmerkelijk genoeg probeert de gemeente nog wel op de kleintjes te letten door geen geluidsreducerend asfalt neer te leggen. Althans, niet op de plekken waar dat niet wettelijk verplicht is.

Vanaf de Rijnland tot de Fauna is het noodzakelijk dat type asfalt te gebruiken, maar vanaf de Fauna tot aan de Borghstede 'hoeft het niet' luidt de uitleg. Maar volgens sommige bewoners 'hoeft het wel'. Na de bomenkap, die nodig bleek voor de aanleg van het tracé, was het geluid van verkeer luider te horen.

Niet duur

Nu blijkt, volgens één van de inwoners die het prijskaartje van het geluidsreducerende asfalt heeft gezien, dat de aanleg minder dan 0,01 procent van de totale kostenraming zou zijn. Het bleek niet de bedoeling te zijn geweest de bedragen openbaar te maken, dus de gemeente heeft haar foutje hersteld en de getallen weer zwart gemaakt. Maar de geest is uit de fles: de oplettende inwoner heeft becijferd dat deze tegemoetkoming aan de bewoners langs het traject alle Huizers 21 cent per persoon kost.

De gemeenteraad moet voor het eind van deze maand een beslissing hebben genomen over het geld en of BAM mag gaan bouwen. Opnieuw aanbesteden lijkt verre van realistisch, dus als alles goed is, start de aanleg van het HOV-traject in juni.