Start van hoofdcontent
nl

Omwonenden 'teleurgesteld' over Schipholplannen in regeerakkoord

16 mei 2024, 12.17 uur · Aangepast 16 mei 2024, 13.20 uur · Door Eline Boshuizen

Waar veel directe omwonenden van Schiphol die veel geluidsoverlast ervaren voor vreesden, is nu werkelijkheid geworden. In het nieuwe regeerakkoord staat dat Schiphol waarschijnlijk de kans krijgt om toch weer te gaan groeien in de toekomst. 

Foto: NH Media / Eline Boshuizen

"Teleurstellend, maar niet onverwacht", noemt Mirella Visser de plannen voor Schiphol van de partijen PVV, VVD, NSC en BBB. Visser is voorzitter van het bewonersplatform PUSH in Uithoorn. Ook bestuursvoorzitter Jan Boomhouwer van de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) is niet in zijn sas: "Met die paragraaf over Schiphol ben ik snel klaar. Er staat weer: éérst de luchtvaart en dan de omwonenden. Het is geen goed begin."

Stillere en schonere vliegtuigen

In een korte passage wordt in het regeerakkoord in hoofdlijnen beschreven wat de plannen zijn voor Schiphol. Er wordt niet gesproken over een krimp van de luchthaven. Wél over stillere en schonere vliegtuigen. 

Visser heeft moeite met de woorden 'stiller en schoner', wat de slogan is van de luchtvaartsector.  "Dat zijn letterlijk de woorden die KLM's baas Marjan Rintel heeft verspreid. Het lijkt alsof KLM het hand boven het hoofd wordt gehouden", zegt ze.

"Oude wijn in nieuwe zakken"

Matt Poelmans over de Schipholpassage in het regeerakkoord

Ook bewonersvertegenwoordiger van de Kaagbaan Matt Poelmans noemt het een 'loze kreet'. "Oude wijn in nieuwe zakken", aldus Poelmans. Omwonenden geloven niet dat de problemen rondom de extreme geluidsoverlast verholpen zullen worden met stillere en schonere vliegtuigen. 

"Het verschil tussen oude en nieuwe vliegtuigen is nauwelijks hoorbaar voor het menselijk oor. Stil zal het niet worden, en op deze manier is er een opening voor de luchtvaart om toch te groeien", aldus Visser. Want ook dat staat in het hoofdlijnenakkoord: met deze stillere en schonere vliegtuigen is in de toekomst doorgroei mogelijk. 

Behoud netwerkkwaliteit

Dat de netwerkkwaliteit van Schiphol behouden moet worden, is ook een van de speerpunten van de partijen. Vooral luchtvaartmaatschappij KLM heeft daar baat bij. Dat Nederland haar netwerkfunctie zou verliezen door een krimp van de luchthaven, is een grote zorg van KLM

Omwonenden vinden dat de netwerkkwaliteit niet boven het belang van omwonenden moet worden gezet. "Is het echt nodig om 51 keer op en neer naar Londen te vliegen?", zegt Visser van bewonersplatform PUSH. "Daar moet kritisch naar gekeken worden. Uit onderzoeken blijkt dat ook met veel minder vluchten zoals met 350.000 of 400.000 vluchten per jaar Schiphol een prima netwerkkwaliteit heeft."

Omwonenden juridisch beter beschermd

Ook noemen de partijen dat de rechtsbescherming voor omwonenden van Schiphol in orde moet worden gemaakt. Iets wat de rechter oordeelde in maart in de rechtszaak van de stichting RBV tegen de staat. 

Een terechte maar vanzelfsprekende opdracht, vinden de omwonendenvertegenwoordigers, omdat de rechter dit ook zo heeft bepaald. "Dat die rechtsbescherming nu eindelijk geregeld wordt moet prioriteit hebben. Al vijftien jaar is die voor ons niet op orde en dat kan niet in onze rechtsstaat", zegt Mirella Visser. 

Maar hoe dat ingevuld gaat worden, die rechtsbescherming, is nog onduidelijk. Ook dat kan veel kanten op en het gevoel dat de omwonenden krijgen is volgens hen niet goed. 

"We gaan er druk op zetten. En desnoods moeten we weer naar de rechter."

Jan Boomhouwer van de stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV)

"Dit geluid is heel anders dan wat de rechter heeft gezegd. Er moet minder gevlogen worden om ons beter te beschermen. Maar nu wordt er toch weer eerst naar de luchtvaart gekeken en komen daarna de omwonenden pas aan de beurt", zegt Boomhouwer (RBV). 

Voorlopig is het voor omwonenden afwachten. "The proof of the pudding is in the eating, dus we gaan zien hoe dat in de Tweede Kamer gaat landen. Uiteraard gaan we er druk op zetten. En desnoods moeten we weer naar de rechter", aldus Boomhouwer. 

Reactie Luchthaven Schiphol op het regeerakkoord:

"Wij steunen de inzet voor rechtsbescherming en behoud van het belangrijke netwerk van bestemmingen. Met ons 8-punten plan werken we daaraan met acties gericht op een stillere, schonere en betere luchtvaart. Wij werken graag samen met het Kabinet en de Tweede Kamer om dit te bereiken."