Het voorgenomen besluit om een nieuw - zogenaamd - communicatieconcept voor de stad Hoorn te in te zetten, heeft de nodige tongen losgemaakt. Niet alleen bij de inwoners van de stad, maar ook in de politiek roept de slagzin 'Hoorn heeft het' onduidelijkheden en vragen op.
'Hoorn moet je voelen', 'Hoorn, stad van de Gouden Eeuw' en 'Hoorn, verrassend compleet en soms compleet verrassend' zijn andere slogans, slagzinnen en concepten die Hoorn in de afgelopen tien jaar heeft gebruikt. De een werd beter ontvangen dan de ander, maar ze moeten plaatsmaken voor wéér een nieuwe.
De gemeenteraad stemt op 12 maart over 'Hoorn heeft het'. Het zal dan duidelijk worden of het concept wordt goedgekeurd. De campagne gaat naar verwachting 50.000 euro kosten.
Komende jaren zal een nog onbekend bedrag besteed worden aan de verdere promotie van het communicatieconcept. Hierbij moet onder andere gedacht worden aan gemeenteborden, wegbewijzering en bijvoorbeeld folders of flyers.
'Hoorn heeft te maken met identiteitscrisis'
Het voorgenomen besluit om een nieuw concept te gebruiken, heeft de tongen in de Hoornse politiek flink losgemaakt. Naast voorstanders zijn er ook meerdere raadsfracties die het oneens zijn met het gebruik van 'Hoorn heeft het'.
Namens raadsfractie Hart voor Hoorn zegt raadslid Chris de Meij dat de gemeente wellicht te maken heeft met een identiteitscrisis. "Hoorn is een stad met een rijke geschiedenis en een veelzijdig karakter", aldus De Meij. "Het college van deze mooie stad is opzoek naar het vinden van een duidelijke identiteit, te midden van veranderende tijden. Onze stad heeft de afgelopen jaren verschillende slogans gebruikt om haar unieke kenmerken te benadrukken en haar aantrekkingskracht te vergroten. Echter, de veelheid ervan weerspiegelt mogelijk een dieperliggende identiteitscrisis die Hoorn momenteel doormaakt."
Collegevragen over uitingen met oude slogans
Hart voor Hoorn heeft samen met Fractie Tonnaer een brief naar het college van Hoorn gestuurd. Daarin zijn een vijftal vragen gesteld over het nieuwe communicatieconcept en wat te doen met de vele uitingen van oude slogans voor de stad.
"Onze fracties constateren dat Hoorn op tal van plekken borden heeft geplaatst met eerdere slogans", schrijven ze. "Het lijkt ons, gelet op de komst van 'Hoorn heeft het' dan ook tijd die borden met gedateerde slogans weg te halen."